Skip to content
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Kontakt

Festiwal Edukacyjny „Teatr+Integracja”

Wspólnie z Teatrem Zagłębia w Sosnowcu oraz Regionalnym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli WOM w Katowicach zapraszamy nauczycieli, pedagogów, instruktorów, terapeutów zajęciowych, animatorów kultury oraz pozostałe osoby zainteresowane działaniami z zakresu edukacji teatralnej na Festiwal Edukacyjny „Teatr+Integracja”, który odbędzie się w dniach 13-15 maja 2022 w Miejskim Domu Kultury „Bogucice-Zawodzie”. Tematem tegorocznych zajęć warsztatowych, dyskusji i rozważań będzie wykorzystanie narzędzi edukacji teatralnej do wspierania procesów integrujących dzieci, młodzież i dorosłych.

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona.

Zapisy odbywają się wyłącznie za pomocą formularza: https://docs.google.com/forms/d/1VFeDzfg-GIJwxhMxAvG-CmtkggNQV4SVgG9fW9mmF30/edit

PROGRAM 

13.05.2022 – PIĄTEK

13.05.2022, godz. 17:00-19:30
CHOREOGRAFIA INSTANT, CZYLI TWORZENIE RUCHU DLA WSZYSTKICH

W trakcie spotkania uczestnicy poznają proste zadania aktorskie, które mogą wykorzystać angażując w tworzenie choreografii cały zespół amatorski. Każdy człowiek posiada umiejętność wyrażania emocji i stanów za pomocą ruchu; ważne jest w jaki sposób zachęcimy grupę do swobodnej ekspresji i nauczymy się wykorzystywać potencjał twórczy grupy. Podczas warsztatów uczestnicy poznają kilka zadań aktorsko-choreograficznych, które zainspirują ich do komponowania scen bazujących na swobodnej ekspresji ruchowej dzieci, młodzieży czy też osób dorosłych.
Prowadzenie: Szymon Michlewicz-Sowa


13.05.2022, godz. 17:00-19:30
MNIEJ GADANIA, WIĘCEJ DZIAŁANIA!

W jaki sposób korzystać z narzędzi pedagogiczno-teatralnych, by zintegrować i twórczo pobudzić klasę? Jak zachęcać uczniów i uczennice do większej śmiałości w zabieraniu głosu na ważne dla młodzieży tematy albo sprawy istotne dla funkcjonowania całej klasy? Warsztat prezentuje możliwości, jakie daje praca w nurcie pedagogiki teatru podczas godzin wychowawczych, a więc z dużymi grupami i w warunkach szkolnych. Warsztaty skierowane są do nauczycieli i instruktorów, którzy pracują z uczniami starszych klas szkół podstawowych (VI-VIII) oraz liceów.
Prowadzenie: Agata Kędzia (Teatr Zagłębia w Sosnowcu)

13.05.2022, godz. 17:00-19:30
TEATR TO ZABAWA!

W trakcie warsztatu adresowanego zwłaszcza do nauczycieli i pedagogów pracujących z dziećmi (od 4 roku życia) podpowiemy, w jaki sposób wykorzystać gry i zabawy teatralne do integracji najmłodszych. Podczas spotkania przybliżymy proste działania z zakresu teatru cieni i animacji formy, które mogą zaangażować twórczo dzieci w pracę teatralną.
Prowadzenie: Beata Kupisz


14.05.2022 – SOBOTA

14.05.2022, godz. 10:00-12:30
EDUKACJA TEATRALNA OSÓB NIEWIDOMYCH I SŁABOWIDZĄCYCH

Uczestnicy poznają pomysły na wybrane działania teatralne, które umożliwiają włączanie osób z niepełnosprawnością wzroku. Zanurzą się w doświadczenie multisensoryczne i sprawdzą, w jaki sposób możemy kreatywnie angażować zmysły. Dowiedzą się także, na co należy zwrócić szczególną uwagę, przygotowując warsztaty dostępne dla osób niewidomych i słabowidzących.
Prowadzenie: Katarzyna Peplinska-Pietrzak (Teatr im. W. Horzycy w Toruniu)

14.05.2022, godz. 10:00-12:30
INTEGRACJA WOBEC WYZWAŃ

Mija kolejny miesiąc, odkąd nauczyciele i edukatorzy stanęli przed wyzwaniem włączenia dzieci i młodzieży z Ukrainy w swoją pracę. W praktyce oznacza to spotkanie młodych osób z trudnymi doświadczeniami, często niemówiących po polsku, z dziećmi i młodzieżą w Polsce, którzy sami wymagają dużo uwagi wskutek nadszarpniętych relacji po dwóch latach pandemii. Jak integrować uczniów w obliczu takich wyzwań, które stawia nam rzeczywistość? Jak budować kontakt w grupie, uwzględniając wszystkich obecnych? Jakie cele możemy sobie stawiać w takiej pracy, a jakie są poza naszym zasięgiem? Podczas warsztatu wspólnie poszukamy wskazówek i odpowiedzi dla siebie. Wymienimy się doświadczeniami i zastanowimy, czy i jak pedagogika teatru może nam się przydać w takiej pracy.
Prowadzenie: Magdalena Szpak (Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie, Teatroteka Szkolna)


14.05.2022, godz. 13:00-14:30
PANEL DYSKUSYJNY:
Teatr jako narzędzie społecznej zmiany
Panel dyskusyjny na temat praktykowania sztuki z grupami zagrożonymi wykluczeniem społecznym m.in. osobami z niepełnosprawnościami oraz tymi z doświadczeniem uchodźctwa. W rozmowie wezmą udział specjaliści i specjalistki, których praca lokuje się na pograniczu sztuki i edukacji oraz dotyczy wyrównywania szans określonych grup społecznych w dostępie do kultury.  W panelu wezmą udział: Janusz Stolarski (Teatr Ósmego Dnia), Katarzyna Peplinska-Pietrzak (Teatr im. W. Horzycy),  Magdalena Szpak (Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego) oraz Rafał Bołdys (Fundacji Migawka).
Prowadzenie: Agata Kędzia (Teatr Zagłębia w Sosnowcu)

14.05.2022, godz. 14:45-17:30
P
REZENTACJE NAJCIEKAWSZYCH PROJEKTÓW I DOBRYCH PRAKTYK

1. „Razem możemy więcej! – prowadzenie działań teatralnych dla młodzieży w ramach programu edukacji szkolnej (Teatr Zagłębia)

2. „Teatr po Pracy” – o integracji i edukacji dorosłych – od zawodowej codzienności po prospołecznej teatralnej misji (Miejski dom Kultury, Lubliniec)

3. „Teatr Korzeni” – integracja, edukacja i wsparcie w rozwoju osobistym dorosłych – wyjątkowych uczestników zajęć (Dom Kultury Boguszowice, Rybnik)

4. „Miejskie opowieści” – o magii ożywiania historii lokalnej na scenie i łączeniu pokoleń (Miejski Ośrodek Kultury, Żory)

5.  „Teatr w izolacji” – o działaniach teatralnych za kratami (mjr Adam Szymura, Areszt Śledczy w Gliwicach)

6.  „Integracja w mieście słońca” – wykorzystanie pedagogiki teatru w przygotowywaniu narzędzi dla nauczycieli pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym (Przedszkole Solantis, Świętochłowice).

7.  „Każdy ma w sobie coś z bohatera” – o integracji dzieci z różnych środowisk w ramach projektu „Bohaterowie” (Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum)

8.  „Teatr (źle) obecny” – dobre i złe praktyki teatru amatorskiego (Katarzyna Maliszewska, Uniwersytet Śląski, Instytut Pedagogiki)

 

15.05.2022 – NIEDZIELA

15.05.2022, godz. 10:00-12:30
NIE BÓJ SIĘ TEATRU!

Spotkanie będzie poświęcone temu, w jaki sposób dobierać formy przekazu i narzędzia prezentacji do możliwości grupy teatralnej. Prowadzący warsztaty podzieli się wybranymi metodami, które stosuje podejmując się pracy w charakterze reżysera teatru amatorskiego. Warsztat będzie okazją do podjęcia tematu relacji między rolą reżysera – artysty, a pedagoga – opiekuna grupy oraz prezentacji dobrych praktyk na temat tego, w jaki sposób stworzyć amatorom warunki do rozwoju artystycznego i osobistego.
Prowadzenie: Janusz Stolarski (Teatr Ósmego Dnia)


15.05.2022, godz. 13:00-15:30
TEATR GŁUCHYCH I SŁYSZĄCYCH

Warsztat będzie polegać na pokazaniu, że mimo różnic w komunikacji (werbalnej i niewerbalnej), za pomocą środków teatralnych jesteśmy w stanie znaleźć wspólny język na płaszczyźnie teatru. Spotkanie będzie prowadzone przez dwie osoby: słyszącą i niesłyszącą, co pozwoli pokazać, że różnorodność komunikacyjna nie musi być barierą, ale wręcz przeciwnie, może stanowić punkt wyjścia do przełamywania barier, stereotypów i odkrywania piękna w Innym człowieku.
Prowadzenie: Dominika Feiglewicz i Patrycja Jarosińska (Fundacja Migawka)

DODATKOWE INFORMACJE:
Anna Nowak: edukacja@ateneumteatr.pl, tel. 505 360 244

ZAPISY ZA POMOCĄ FORMULARZA: https://docs.google.com/forms/d/1VFeDzfg-GIJwxhMxAvG-CmtkggNQV4SVgG9fW9mmF30/edit

LICZBA MIEJSC OGRANICZONA. ZAPISY PRZYJMUJEMY DO DNIA 29.04.2022.

BIOGRAMY PROWADZĄCYCH:
DOMINIKA FEIGLEWICZ: założycielka i prezeska Fundacji Migawka. Jest absolwentką aktorstwa dramatycznego na Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Aktorka i koordynatorka dostępności w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie, jedna z liderek „Sieci Liderek i Liderów Dostępności 2020”. Posługuje się polskim językiem migowym (PJM) i bada jego możliwości w przestrzeni teatru. Zdobywczyni nagrody Tukana Dziennikarzy oraz Nagrody Specjalnej Stowarzyszenia Autorów ZAiKS za najlepsze wykonanie polskiej piosenki na 41. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Wyreżyserowała w Cricotece spektakl pt. „Wojna w niebie” z osobami niesłyszącymi i niedosłyszącymi oraz „Siostrzeństwo” w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie. Pomysłodawczyni i prowadząca warsztaty teatralne dla osób niesłyszących i słyszących. Uczestniczka warsztatów i laboratoriów tanecznych.

PATRYCJA JAROSIŃSKA: ukończyła studia pedagogiczne na kierunku opiekuńczo-wychowawczym na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Surdopedagogiki z terapią pedagogiczną na Wydziale Nauk Pedagogicznych Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Pracuje jako nauczyciel – wychowawca w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Niesłyszących w Krakowie. Dodatkowo prowadzi zajęcia taneczne dla osób z wadą słuchu. Jest członkinią Fundacji Migawka – aktywnie współtworzy warsztaty i wydarzenia realizowane przez fundację. Aktorka spektakli: „PARALIPOMENA – DOKĄD ZAPROWADZI NAS  MAŁY KSIĄŻĘ?” ,“Wojny w niebie” oraz „Siostrzeństwa”. Reżyserka nagrodzonego spektaklu „Zasobnik”, w którym udział wzięły osoby niesłyszące. Ukończyła Kurs Tańca Współczesnego i Kompozycji Ruchu w Krakowie pod okiem tancerki Alicji Miszczor.

AGATA KĘDZIA: pedagożka teatru w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach i Performatyki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Kuratorka kursu Laboratorium Pedagogiki Teatru, realizowanego we współpracy Teatru Zagłębia i Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Sosnowcu od 2019 r. Absolwentka programu Partnerzy Teatroteki Szkolnej, organizowanego przez Instytut Teatralny w Warszawie oraz Szkoły Krytyki Teatralnej portalu teatralny.pl. Jako pedagożka teatru współpracowała lub współpracuje z Teatrem Śląskim w Katowicach, Ogólnopolską Offensywą Teatralną, Stowarzyszeniem Przestrzeń Otwarcia z Katowic. Wraz z Iwoną Konecką i Julią Niedziejko stworzyła „Spektakl, który nie powstał” (premiera lipiec 2021).

BEATA KUPISZ: absolwentka Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie na kierunku Wychowanie Przedszkolne oraz Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży w Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu. Od ponad 30 lat pracuje jako nauczyciel i instruktor teatralny w przedszkolu. Od lat prowadzi autorskie warsztaty teatralno-muzyczno-plastyczne dla nauczycieli przedszkoli, umożliwiające wprowadzenie dzieci w świat teatru – od najprostszych form do bardziej skomplikowanych i świadomych. Z pasji ceramik, fotograf, fascynatka metody aktywnego słuchania Batii Strauss.

JANUSZ STOLARSKI: aktor, reżyser, pedagog. Absolwent Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Aktor w Drugim Studio Wrocławskim – w grupie Mirosława Kocura, Państwowym Teatrze w Kielcach, Teatrze Polskim w Poznaniu, grupie teatralnej Sekta Lecha Raczaka, Teatrze Ósmego Dnia w Poznaniu, w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu, w Teatrze Studio w Warszawie, Orbis Tertius Trzecim Teatrze Lecha Raczaka, Stowarzyszeniu Teatralnym ANTRAKT. Występował gościnne: w Starym Teatrze w Krakowie, w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu, w Teatrze „STU” w Krakowie, w Teatrze Usta-Usta Marcina Libera, w Teatrze Szwalnia w Łodzi, w Polskim Teatrze Tańca Balecie Poznańskim. Pracuje z grupami zagrożonymi wykluczeniem: seniorami, z osobami po kryzysach psychicznych – Teatr pod Fontanną w ramach projektu Teatr Powszechny CK Zamek, z osadzonymi w poznańskich więzieniach, z osobami niepełnosprawnymi i ich opiekunami. W latach 2014 – 2016 wykładał ruch teatralny na Wydziale Tańca w Wyższej Szkole Umiejętności Społecznych w Poznaniu. Od 2020 r. pracuje jako aktor i reżyser w Teatrze Ósmego Dnia w Poznaniu.

SZYMON MICHLEWICZ-SOWA: aktor, choreograf i pedagog tańca oraz ruchu. W 2020 roku ukończył studia w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Studiował także na Wydziałach Tańca w College Kibbutzim of Education and Technology w Tel Avivie (Izrael) oraz na Uniwersytecie Sztuk Folkwang w Essen (Niemcy). Jako choreograf współpracował z Teatrem im. S. Żeromskiego w Kielcach, Teatrem Tęcza w Słupsku, Teatrem Maska w Rzeszowie, Teatrem Rozbark w Bytomiu czy Teatrem Pinokio w Łodzi. W 2021 zagrał rolę Młodzieńca w teatrze telewizji „Stara kobieta wysiaduje” w reżyserii Andrzeja Barańskiego. Ponadto zrealizował kilkanaście ról epizodycznych w polskich serialach. Twórca projektu społecznego „Zarapuj mnie Ślunsk” z Młodzieżowym Ośrodkiem Wychowawczym w Radzionkowie.

KATARZYNA PEPLINSKA-PIETRZAK: pedagog teatru, koordynatorka i trenerka dostępności, autorka projektów artystyczno-społecznych, audiodeskryptorka. Ukończyła wiedzę o teatrze oraz performatykę na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz dwuletni kurs choreografii eksperymentalnej organizowany przez Centrum w Ruchu w Warszawie i Fundację Burdąg. Na co dzień pracuje w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu jako specjalistka ds. edukacji i koordynatorka dostępności. Prowadzi autorskie projekty artystyczno-edukacyjne włączające osoby z niepełnosprawnością, m.in. „Zmysły w ruchu. Model choreografii dla osób niewidomych”, „Scena otwarta. Samorzecznicy w teatrze”. Tworzy i prowadzi warsztaty dla dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów. Pracuje z osobami niewidomymi oraz głuchymi.

MAGDALENA SZPAK: pedagożka teatru, trenerka, menedżerka kultury. Od ponad 10 lat pracuje w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, gdzie prowadzi program Teatroteka Szkolna oraz warsztaty, m.in. z wykorzystania pedagogiki teatru w teatrze instytucjonalnym i w szkole. Ukończyła Szkołę Treningu Grupowego prowadzoną przy Szkole Liderów oraz Szkołę Trenerów Grup Wsparcia przy Fundacji Sto Pociech. Certyfikowana tutorka Szkoły Liderów. Założycielka i członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru (SPT).

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje na temat wydarzeń organizowanych przez Teatr Ateneum przeczytaj politykę prywatności i podaj swój adres e-mail:

FBAteneum
Znajdź nas na Facebooku
Festiwal
Festiwal na Facebooku
Galeria
Galeria na Facebooku
YTAteneumKatowice
Znajdź nas na YouTube
teatr_ateneum_katowice
Instagram