Skip to content
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Kontakt

ROMAN MACIUSZKIEWICZ: Obrazy z tej ziemi

Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum zaprasza na wernisaż Romana Maciuszkiewicza Obrazy z tej ziemi, który odbędzie się w piątek 20 stycznia o godz.18.00 w Galerii Ateneum przy ul. 3 Maja 25.

Roman Maciuszkiewicz ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie Wydział Grafiki w Katowicach w 1980. Zorganizował 45 wystaw indywidualnych, brał udział w ponad 100 pokazach zbiorowych, na których otrzymał kilkanaście nagród i wyróżnień. Zajmuje się głównie malarstwem, realizując od pewnego czasu prezentacje indywidualne; konstruuje je tematycznie, zamykając prace w cykle. Ważniejsze to: „Metropolis”, „Fabryka snów”, „Miasto różne”, „Tam…”, „Przystań”, „Świat bez nas”. Obok praktyki artystycznej i dydaktycznej w kręgu jego zainteresowań jest teoria sztuki. W latach 1993–2001 współredagował pismo kulturalne „Opcje”, publikując zarówno na jego łamach, jak i w kilku innych periodykach („Exit – nowa sztuka w Polsce”, „Śląsk”, „Dysonanse”, „Migotania”) liczne teksty o sztuce, dotyczące jej historii i współczesności. W 2010 opublikował w Wydawnictwie Uniwersytetu Śląskiego zbiór esejów zatytułowany „Obrazy. Intuicje. Imaginacje”.

W dorobku artystycznym ma także opowiadania i poezje publikowane w „FA–arcie”, „Dekadzie Literackiej”, „Frazie”, „Akancie”, „Śląsku”, „Poezji dzisiaj” oraz słuchowiska radiowe: „Sześć dni tygodnia” – będące swoistym przewodnikiem po najważniejszych „-izmach” sztuki XX wieku – zostało zrealizowane w katowickiej Rozgłośni Polskiego Radia i uzyskało nominację do finału w II Krajowym Festiwalu Teatru Polskiego Radia i TV Sopot 2002. Słuchowisko „Ach, ach, ach” otrzymało wyróżnienie w konkursie Radia Rzeszów w 2001. W 2007 zrealizował w Teatrze Śląskim im. St. Wyspiańskiego scenografię do „Makbeta” W. Szekspira, za którą otrzymał doroczną nagrodę – Złotą Maskę. Radio Katowice wyemitowało kilka audycji prezentujących jego twórczość plastyczną oraz literacką; TVP Katowice dwie realizacje filmowe. W latach 2002–2009 wykładał w ASP w Katowicach. Jest profesorem Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego.

O swojej wystawie artysta pisze:

„Prezentowana wystawa obejmuje głównie prace z dwóch ostatnich cykli: „Świat bez nas” i „Świat po deszczu”. Pierwszy, którego tytuł zapożyczyłem z książki Alana Weismana, jest refleksją nad pustką będącą – w moim przekonaniu – nieuchronną konsekwencją ludzkich poczynań. O ile we wcześniejszych obrazach owa pustka była dla mnie synonimem niedopowiedzianych, tajemniczych przestrzeni, mogących przywoływać wiele znaczeń, o tyle teraz nabrała znaczeń bardziej jednoznacznie niepokojących, dotykających naszej egzystencji, degradacji planety, lęków epoki. Monumentalne i zagadkowe monolity to relikty naszej cywilizacji. Natomiast obrazy z najnowszego cyklu „Świat po deszczu” (będącego z kolei parafrazą tytułu obrazu Maxa Ernsta „Europa po deszczu” z 1941) są próbą zdania relacji ze świata, którego pustkę i wyjałowienie zastąpiła wybujała roślinność, być może synonim odrodzenia, może nadzieja, może obietnica…?

W każdym razie są to bez wątpienia obrazy tej ziemi i choć wykreowane, poddane malarskim zabiegom, wydają się niepokojąco bliskie naszej rzeczywistości. A ta zaczyna przerastać nasze wyobrażenia”.

 

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje na temat wydarzeń organizowanych przez Teatr Ateneum przeczytaj politykę prywatności i podaj swój adres e-mail:

FBAteneum
Znajdź nas na Facebooku
Festiwal
Festiwal na Facebooku
Galeria
Galeria na Facebooku
YTAteneumKatowice
Znajdź nas na YouTube
teatr_ateneum_katowice
Instagram