PROGRAM KONFERENCJI ONLINE
Wspólnie z Regionalnym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli WOM w Katowicach zapraszamy nauczycieli, pedagogów, instruktorów, animatorów kultury oraz pozostałe osoby zainteresowane działaniami z zakresu edukacji teatralnej na konferencję online, która odbędzie się w dniach 11-13. grudnia 2020 za pomocą programu ZOOM. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona. Zapisy odbywają się wyłącznie za pomocą formularza: https://docs.google.com/forms/d/1fWM-I2lx8zL-q3vOVO8pG6RvOWAikYg4pLgzBPSwY44/edit?gxids=7628
PROGRAM KONFERENCJI TEATR W SZKOLE, SZKOŁA W TEATRZE
11.12.2020, godz. 16:00-18:00
TEATR GRAWITACJI I EKSPANSJI – WARSZTATY TEATRU OŻYWIONEJ FORMY
Współczesny teatr lalek operuje różnorodnymi środkami wyrazu – łączy animację przedmiotu i figur, maski, sztukę mimu, multimediów czy cieni z bogatą paletą działań aktorskich i muzycznych. Celem spotkania jest syntetyczne omówienie wybranych form dyscypliny zwanej teatrem ożywionej formy oraz zaprezentowanie możliwości ich wykorzystania w warunkach pracy scenicznej z grupami zarówno pasjonatów, jak i profesjonalistów. Warsztaty zrealizowane zostaną w sposób aktywny, twórczo angażując uczestników. Zajęcia będą odwoływały się do najnowszej produkcji Śląskiego Teatru Lalki i Aktora Ateneum – spektaklu pt. Wielkie Gorące Szybkie Puff, który od 6 grudnia będzie dostępny online na stronie YouTube Teatru.
Prowadzenie: Paweł Chomczyk
11.12.2020, godz. 18:30-20:00
WARSZTAT NA ŻYCZENIE, czyli konsultacje dla nauczycieli, instruktorów i animatorów kultury.
Przed spotkaniem uczestnicy określają obszar zainteresowań, a prowadząca dostosowuje tematykę warsztatów do ich potrzeb. Tematem poruszonym podczas konsultacji mogą być konkretne problemy zaistniałe w grupie teatralnej lub szkolnej albo ćwiczenia czy zadania, które można bezpośrednio wykorzystać na zajęciach lub przygotowując projekt z zakresu edukacja teatralnej.
Podczas spotkania można:
– skonsultować pomysły na realizacje działań edukacyjnych online oraz po zakończeniu pandemii;
– poznać techniki pracy i inspiracje, które można wykorzystać podczas zajęć lekcyjnych lub prowadząc grupę teatralną;
– dowiedzieć się, w jaki sposób posłużyć się narzędziami teatralnymi do integracji grupy;
– omówić pomysły na działania teatralne realizowane w klasie lub grupie teatralnej;
– porozmawiać o innych problemach związanych z podejmowaniem form edukacji teatralnej.
UWAGA: W formularzu zgłoszeniowym prosimy opisać krótko (max. w 2-3 zdaniach), jaki temat chcieliby Państwo poruszyć podczas konsultacji.
Konsultacje będą prowadzone w kameralnym gronie, a ich ideą jest dzielenie się przemyśleniami, pomysłami i wzajemna inspiracja.
Prowadzenie: Anna Nowak
12.12.2020, godz. 9:30-11:30
LABORATORIUM DŹWIĘKU – MUZYKA W TEATRZE AMATORSKIM
Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzą się, jak dobierać i w łatwy sposób budować oprawę dźwiękową małych form teatralnych, realizowanych wspólnie z dziećmi i młodzieżą. Istotą spotkania jest uświadomienie pedagogom, że uczestnicy zajęć mogą stać się współtwórcami opracowania muzycznego i nie muszą posiadać niezwykłych uzdolnień artystycznych. Na warsztatach chcemy zaprezentować podstawy komponowania prostych podkładów instrumentalnych, rytmicznych (zarówno akustycznie, jak i – w ograniczonym zakresie – w programach muzycznych), posługiwania się techniką kolażu dźwiękowego oraz tworzenia instrumentu. Przedstawione zabawy muzyczne i głosowo-ruchowe mogą stać się nie tylko podstawą prostej oprawy dźwiękowej, ale również formą wspomagania warsztatu aktorskiego i rozwijania kreatywności uczestników.
Prowadzenie: Iga Eckert
12.12.2020, godz. 12:00-14:00
PO CO TEATR W SZKOLE?
Warsztaty te są próbą podjęcia wyzwania jakie autorka stawia przed szeroko rozumianą edukacją w kontekście kultury informacji. Czy istnieje jeszcze przestrzeń w szkole, która może konkurować z wirtualnym światem? Jak pobudzać na zajęciach aktywność twórczą i mieć poczucie sensowności edukacyjnych i animacyjnych działań? Postawione pytania są jedynie pretekstem do przybliżenia metody teatru rozmawiającego – spotkania z wrażliwością i wyobraźnią młodego człowieka.
Prowadzenie: Agnieszka Kołodyńska-Iglesias
12.12.2020, godz. 14:30 – 15:30 – PREZENTACJE PROJEKTÓW – CZĘŚĆ I
– Lingwistyczna papuga. O dykcji i nie tylko, Monika Szydłowiecka, Młodzieżowy Dom Kultury nr 1 im. Artystów Rodu Kossaków w Tychach.
– Teatr. Szkoła, Aleksandra Drzazga, Program realizowany we współpracy z Bytomskim Centrum Kultury, Szkołą Podstawową Mistrzostwa Sportowego im. ks. J. Szafranka w Bytomiu i Szkołą Podstawową nr 26 w Bytomiu.
– Tu Teatr Bytom Rozbark, Jagoda Stuła i Marcin Musialik, Fundacja Inqubator Teatralny.
– Szkoła to dramat – program wychowania przez sztukę, Mateusz Greń, Akademia Montessori w Katowicach.
– Prowadzenie teatru amatorskiego z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualnie, Iwona Migas, Zespół Niepublicznych Placówek Oświatowych prowadzony przez Zgromadzenie Sióstr św. Józefa w Częstochowie.
12.12.2020, godz. 15:45-17:00 – PREZENTACJE PROJEKTÓW – CZĘŚĆ II oraz PANEL DYSUSYJNY
– Amatorski Teatr Pierro i jego działania związane z upowszechnianiem tradycji regionalnych, Anna Morajko-Fornal, II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Gustawa Morcinka w Rudzie Śląskiej.
– Metoda etnoteatru w pracy z młodzieżą, Maciej Dziaczko, III Liceum Ogólnokształcące im. S. Batorego w Chorzowie oraz Akademia Teatru Naumionego w Ornontowicach.
– Scena wciąga, scena zmienia: jest się tym, którego nie ma. Doświadczenia w pracy teatralnej z młodzieżą, Beata Gendek-Barhoumi, VII Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Częstochowie.
Bezpośrednio po ostatniej prezentacji rozpocznie się PANEL DYSKUSYJNY poruszający temat współpracy teatru ze szkołą i odwołujący się do zaprezentowanych projektów. Uczestnicy panelu: Agnieszka Kołodyńska-Iglesias, Dorota Pociask-Frącek, Iga Eckert i Paweł Chomczyk.
Moderator spotkania: Anna Nowak
13.12.2020, godz. 9:30-11:30
TECHNIKI TEATRALNE W PRACY Z OSOBAMI NIEPEŁNOSPRAWNYMI
Warsztaty z projektowania zajęć artystyczno-ekspresyjnych dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami, na przykładzie zrealizowanych projektów artystycznych Tańczę… więc jestem! oraz edu.DANCE. Podczas spotkania uczestnicy poznają wybrane ćwiczenia oraz przykłady dobrych praktyk z zakresu wykorzystania arteterapii w pracy teatralnej z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną.
Prowadzenie: Dorota Pociask-Frącek
BIOGRAMY PROWADZĄCYCH
IGA ECKERT: absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach, Wydziału Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu w specjalności rytmika oraz prowadzenie zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych. Na co dzień związana z Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych im. Wojciecha Kilara oraz Akademią Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Prowadzi chóry (m.in. w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I st. im. S. Moniuszki w Katowicach). Komponuje muzykę do spektakli, krótkometrażowych filmów animowanych, etiud studenckich czy słuchowisk radiowych.
AGNIESZKA KOŁODYŃSKA-IGLESIAS: z wykształcenia psychopedagog i menadżer kultury. Prezes Forum Kultury Mazowsze oraz Fundacji Radom Arte. Zastępczyni Dyrektora w Teatrze Powszechnym im. J. Kochanowskiego w Radomiu. Jej bogate, holistyczne doświadczenia zawodowe z trzech obszarów: sztuki, kultury i oświaty jest wysoko cenione w środowisku kulturotwórczym. Specjalizuje się w metodyce działań twórczych w kontekście czarnego teatru (w ultrafiolecie). Realizatorka wielu autorskich projektów teatralnych i edukacyjno-artystycznych. Współpracuje z różnymi ośrodkami twórczości alternatywnej w Polsce, m.in. z Teatrem Porywacze Ciał (Poznań), Teatrem Ósmego Dnia (Poznań), Teatrem A PART (Katowice), Białym Teatrem (Olsztyn), Studiem Ruchome Dźwięki (Olsztyn).
ANNA NOWAK: instruktor teatralny, animator kultury, arteterapeutka. Od ponad 15 lat prowadzi zajęcia teatralne i działania animacyjne. Przez ponad 8 lat prowadziła stałe grupy teatralne oraz przygotowywała laureatów konkursów recytatorskich. Inicjatorka i koordynatorka ponad 35 projektów edukacyjno-społecznych adresowanych do dzieci, młodzieży i dorosłych (m.in. Lato w teatrze, Superbohaterowie, Twarze i Maski). Stypendystka MKiDN w dziedzinie edukacji i animacji kultury. Zaangażowana w pracę na rzecz grup zagrożonych marginalizacją (m.in. osadzeni, niepełnosprawni, uchodźcy). Specjalista ds. edukacji w Śląskim Teatrze Lalki i Aktora Ateneum. Absolwentka m.in. filologii polskiej o specjalności teatrologicznej i nauczycielskiej (UMK Toruń), Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży (AST Wrocław), Podyplomowych studiów emisji głosu (UMCS Lublin), kursu Arteterapia – kultura przeciwko wykluczeniu (Centrum Łowicka). Uczestniczka podyplomowego kursu Arteterapia realizowanego przez Polski Instytut Ericksonowski w Łodzi.
DOROTA POCIASK-FRĄCEK: z wykształcenia socjolog, menadżer kultury, specjalista z zakresu zarządzania i kształtowania polityki kulturalnej, producent wydarzeń artystycznych oraz kampanii społecznych. Od 1996 roku związana z sektorem kultury, gdzie piastowała funkcje kadry zarządzającej, najpierw w Instytucji Kultury Estrada Śląska, Centrum Kultury Katowice im. Krystyny Bochenek, Katowice Miasto Ogrodów oraz w Teatrze Małym w Tychach. Wieloletni Dyrektor Organizacyjny Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej INTERPRETACJE, a w latach 2017-2019 ogólnopolskiego TopOFFFestivalu. Producent spektakli teatralnych oraz widowisk słowno-muzycznych. Autorka projektów z zakresu sztuk wizualnych: Miasto-przestrzeń dla sztuki, Pracownia, Techniki znane i nieznane oraz projektów integracyjnych Tańczę… wiec jestem! i edu.DANCE. Stypendystka MKiDN w roku 2016.
PAWEŁ CHOMCZYK: aktor, pedagog, reżyser, producent spektakli. Absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku oraz Uniwersytetu w Białymstoku, Wydziału Pedagogiki i Psychologii. Adiunkt na Wydziale Instrumentalno – Pedagogicznym, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Filii w Białymstoku. Współtwórca niezależnych teatrów Kompania Doomsday i Grupa Coincidentia oraz sceny teatralnej Solniki 44. Przedstawienia zrealizowane z udziałem Pawła Chomczyka i przez niego współprodukowane były prezentowane na festiwalach teatralnych i scenach impresaryjnych w krajach Europy, Ameryki Północnej i Azji. Laureat wielu indywidualnych nagród aktorskich (m.in. Grand Prix Festiwalu Paderewskiego w Buffalo w USA) oraz nagród przyznanych spektaklom, które współtworzył jako producent i aktor (m.in. The Bank of Scotland Herald Angel i Total Theatre Award na Fringe Festival w Edynburgu). Współpracował jako aktor i reżyser m.in. z Białostockim Teatrem Lalek, Teatrem Rampa w Warszawie, Teatrem Pinokio w Łodzi, Teatrem Polskiego Radia, Teatrem Kubuś w Kielcach, Śląskim Teatrem Lalki i Aktora Ateneum w Katowicach.
DODATKOWE INFORMACJE:
Anna Nowak: , tel. 505 360 244
Aleksandra Gorzelik: , tel. 667 889 118
ZAPISY ZA POMOCĄ FORMULARZA: https://docs.google.com/forms/d/1fWM-I2lx8zL-q3vOVO8pG6RvOWAikYg4pLgzBPSwY44/edit?gxids=7628
LICZBA MIEJSC OGRANICZONA. ZAPISY PRZYJMUJEMY DO DNIA 8.12.2020
Konferencja stanowi element zadania EduAkcja-kontynuacja. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.