Kontakt

FESTIWAL EDUKACYJNY Teatr zmienia!

Wspólnie z Teatrem Zagłębia w Sosnowcu oraz Regionalnym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli WOM w Katowicach zapraszamy nauczycieli, pedagogów, instruktorów, terapeutów zajęciowych, animatorów kultury oraz pozostałe osoby zainteresowane działaniami z zakresu edukacji teatralnej na Festiwal Edukacyjny Teatr zmienia!, który odbędzie się w dniach 17-19. maja 2024 w Miejskim Domu Kultury Bogucice-Zawodzie w Katowicach.

Motywem przewodnim tegorocznego wydarzenia są pozytywne ZMIANY jakie niesie z sobą wykorzystanie narzędzi pedagogiki teatru: zarówno w zakresie rozwoju osobistego i artystycznego uczestników działań, jak i społeczności lokalnej, w której działa grupa teatralna.
Podczas warsztatów i dyskusji będziemy szukać odpowiedzi na pytania:
Co teatr zmienia u uczestników zajęć?
W jaki sposób poprzez działania teatralne można wpływać na otaczającą rzeczywistość?
Jak narzędzia edukacji teatralnej wspierają działania dydaktyczne i wychowawcze?

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona. W przypadku bardzo dużej liczby zgłoszeń pierwszeństwo udziału będą mieć osoby pracujące lub/i mieszkające w woj. śląskim.
Uczestnicy otrzymają zaświadczenie potwierdzające udział wydane przez Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum oraz Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli WOM w Katowicach.

LICZBA MIEJSC OGRANICZONA. ZAPISY PRZYJMUJEMY DO DNIA 13.05.2024.

ZAPISY ODBYWAJĄ SIĘ WYŁĄCZNIE ZA POMOCĄ FORMULARZA: https://forms.gle/VNnj3Wzpi37vHE3H9

 

PROGRAM 

17.05.2024 – PIĄTEK

godz. 16:00-16:30 – rejestracja i kawa

godz. 16:30-17:00 – OFICJALNE OTWARCIE FESTIWALU:  prezentacja projektu ReFORMA adresowanego do nauczycieli i animatorów kultury.

17.05.2024, godz. 17:00-19:30
LABORATORIUM SŁOWA
Podczas zajęć zachęcimy uczestników do kreatywnej zabawy z tekstem. Uczestnicy poznają proste zadania aktorskie i reżyserskie – będą w dowolny sposób interpretować cytaty i wyrażać ich treść za pomocą ekspresji słownej i środków pozawerbalnych. Poznane podczas spotkania narzędzia uczestnicy będą mogli wykorzystać nie tylko tworząc z uczestnikami spektakl lub przygotowując uczniów do konkursów recytatorskich, ale również podczas zajęć szkolnych.

Prowadzenie: Urszula Gołdowska

17.05.2024, godz. 17:00-19:30
WARSZTATY O NUDZIE 
Co to jest nuda, ile ich jest i po co? Co nuda może nam powiedzieć o świecie i nas samych? W trakcie warsztatu przyjrzymy się choć odrobinę temu niezwykle wartościowemu stanowi, także z punktu widzenia psychologii. Będziemy doświadczać nudy lub wykorzystamy namysł nią w szeregu działań twórczych i pedagogiczno-teatralnych oraz pracy z uważnością i emocjami. Pochylimy się także z empatią nad doświadczaniem nudy przez dzieci i młodzież i zadamy sobie pytanie: Co zrobić, jakie działania lub ich brak proponować, kiedy słyszymy: Nudzi mi się!, To jest nudne! Pogłębimy tę refleksję po to, żeby dać szansę nie tylko sobie, ale także dzieciom i młodzieży, z którymi pracujemy, na głębsze przyjrzenie się sobie oraz rozwijanie kreatywności.
Prowadzenie: Aleksandra Drzazga

17.05.2024, godz. 17:00-19:30
ZABAWA W SAMOGŁOSKI LOGORYTMICZNE (BRAK WOLNYCH MIEJSC)
To propozycja zabaw teatralnych, artykulacyjnych, rytmicznych, oddechowych i wokalnych bazujących na pedagogice zabawy. Uczestnicy poznają atrakcyjne ćwiczenia, które można wykorzystać podczas zajęć z dziećmi z zakresu emisji głosu, prawidłowej artykulacji, integracji grupy i rozwijania kreatywności.  Prowadząca podzieli się ćwiczeniami, które łączą klasyczne podejście do logorytmiki z zadaniami z zakresu edukacji teatralnej. Program będzie osnuty wokół zabaw do jednej z piosenek z autorskiej płyty prowadzącej pt. Zabawa w samogłoski logorytmicznie. Warsztat może być szczególnie przydatny nauczycielom edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz logopedom. 

Prowadzenie: Katarzyna Bała


18.05.2024 – SOBOTA

18.05.2024 godz. 9:30-10:00: rejestracja i kawa

18.05.2024, godz. 10:00-10:45
PANEL DYSKUSYJNY: CZY W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ JEST MIEJSCE NA EDUKACJĘ TEATRALNĄ?

W dyskusji wezmą udział Aleksandry Gorzelik (konsultant Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach), Aleksandry Drzazgi (Teatroteka Szkolna/ ZSOT w Lublińcu), Katarzyny Kanowskiej (Teatroteka Szkolna). Prowadzenie: dr Edyta Nieduziak (Uniwersytet Śląski)

18.05.2024, godz. 11:00-13:30
TEATR BURZY MURY (BRAK WOLNYCH MIEJSC)

Agnieszka Bresler od lat pracuje teatralnie ze środowiskami osób zagrożonych wykluczeniem, w tym od 2014 roku w męskich i żeńskich aresztach śledczych, zakładach karnych i poprawczych. W ramach warsztatów podzieli się doświadczeniem pracy za murami i tworzenia tam teatru – sile jego oddziaływania, potencjale odbudowywania relacji i przywracania godności osadzonym. Warsztaty będą miały przede wszystkim wymiar praktyczny: uczestnicy warsztatów poznają różne narzędzia i techniki partycypacyjne, wykorzystywane przez Bresler w pracy z młodzieżą i dorosłymi osobami osadzonymi. W trakcie warsztatu wspólnie zastanowimy się nad tym, do czego służyć może teatr za murami instytucji totalnej i jak angażować uczestników w pracę teatralną w zakładach, również tych o charakterze zamkniętym.
Prowadzenie: Agnieszka Bresler

18.05.2024, godz. 11:00-13:30
TEATR WSPIERA RELACJE – O INTEGRACJI KLASY
Podczas warsztatu zastanowimy się nad potencjałem integracyjnym w pedagogice teatru. Jak proste ćwiczenia teatralne mogą wspierać w budowaniu bezpiecznej atmosfery i poznawaniu się nawzajem w klasie? Uczestnicy otrzymają również materiały Teatr wspiera. Godzina wychowawcza z Teatroteką Szkolną, które można wykorzystać w pracy wychowawczej. Warsztat jest częścią projektu Teatr wspiera realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w ramach programu Teatroteka Szkolna. Więcej informacji na www.teatrotekaszkolna.pl
Warsztat może okazać się szczególnie przydatny dla nauczycieli/pedagogów pracujących z uczniami klas 4-8 szkoły podstawowej. 
Prowadzenie: Katarzyna Kanowska, Katarzyna Piwońska

18.05.2024, godz. 11:00-13:30
TEATR ZMIENIA PODZIAŁ NA UCZNIA I MISTRZA

Warsztat o znaczeniu podmiotowości i pełnym zaangażowaniu uczniów w proces teatralny. Warsztat praktyczny o podmiotowości uczestników działań teatralnych, o podążaniu za pomysłami grupy oraz o różnicach pomiędzy rolą reżysera w teatrze zawodowym i w teatrze amatorskim.
Prowadzenie: dr Iwona Woźniak

 

18.05.2024, godz. 13:30-14:15 – przerwa obiadowa

18.05.2024, godz. 14:15-15:00
PANEL DYSKUSYJNY:
TEATR DLA WSZYSTKICH?

Rozmowa o wyzwaniach projektowania uniwersalnego w edukacji teatralnej. Podczas spotkania poszukamy odpowiedzi na pytanie: Co zrobić by oferta edukacyjna była inkluzywna i uwzględniała różnorodność uczestników? Dyskusja z udziałem Agnieszki Bresler (Stowarzyszenie Kobietostan), Przemysława Buksińskiego, dr Iwony Woźniak (Teatr Zagłębia),  Anny Nowak (Teatr Ateneum). Prowadzenie: dr Edyta Nieduziak (Uniwersytet Śląski)

 

18.05.2024, godz. 15:00-17:30
PREZENTACJE  PROJEKTÓW I DOBRYCH PRAKTYK Z ZAKRESU EDUKACJI TEATRALNEJ

O swoich działaniach z zakresu pedagogiki teatru i edukacji teatralnej opowiedzą osoby zaangażowane w realizację następujących projektów:

  • 7 sposobów, aby trafić na terapię, Miejski Dom Kultury Batory (Chorzów)
  • Niemiłość, czyli siedemnaście spotkań, Muzeum Śląskie (Katowice)
  • Moja pasja – teatr, Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy PSONI Koło (Chorzów)
  • Spotkanie ze sobą – profilaktyczne warsztaty teatralne, Akademia Teatru i Sztuk Wrażliwych Izabela Karwot (Rybnik/Wodzisław Śląski)
  • Spektakle z okazji 60 lecie Kina na Starówce: Z pamiętnika pracownika, Też chcę w kinie grać, Miejski Ośrodek Kultury (Żory)
  • Spacerująca linia – obchody szkolnego Dnia Teatru, Zespół Szkół Specjalnych nr 9 im. dr Mikołaja Witczaka (Jastrzębie-Zdrój)
  • Teatr Po Pracy, Miejski Dom Kultury – Dom Kultury w Hałcnowie (Bielsko-Biała)
  • Mów do mnie po imieniu – teatr środkiem do pracy nad tożsamością młodych osób, Fundacja Margines (Katowice)
  • Lingwistyczna Papuga – aplikacja mobilna, Młodzieżowy Dom Kultury nr 1 im. Artystów Rodu Kossaków (Tychy)

19.05.2024 – NIEDZIELA

19.05.2024, godz. 9:30- rejestracja i kawa


19.05.2024, godz. 10:00-12:30
TEATR UWALNIA CIAŁO (BRAK WOLNYCH MIEJSC)
Podczas spotkania  poznamy zadania choreograficzne, które pozwalają zintegrować grupę, kształtują świadomość ciała i stanowią doskonałe narzędzie do tworzenia teatru ruchu. Proste zadania ruchowe oparte na naturalnych predyspozycjach każdego uczestnika pokażą, jak czerpać z mądrości i intuicji cielesnej otwierając się na nowe odkrycia wynikające z połączenia ciała i umysłu w jeden instrument – czujący, reagujący i pulsujący. W efekcie eksploracji gestów i ruchów życia codziennego doprowadzimy do sytuacji poprowadzenia dialogu, komunikując się i wyrażając poprzez ciało. Podczas zajęć prowadząca podzieli się także doświadczeniami związanymi z tworzeniem teatru tańca z uczestnikami zagrożonymi wykluczeniem (m.in. z osobami z niepełnosprawnością intelektualną i ograniczeniami ruchowymi).
Prowadzenie: dr Sylwia Hefczyńska-Lewandowska

godz. 12:30-13:00 – przerwa, kawa

19.05.2024, godz. 13:00-15:30
IMPROWIZACJA – TRENING KREATYWNOŚCI (BRAK WOLNYCH MIEJSC)
W czasie warsztatów uczestnicy dowiedzą się czym jest improwizacja teatralna i jak korzystać z jej zasobów w prowadzeniu własnych zajęć. Poprzez różnorodne ćwiczenia i gry improwizacyjne, uczestniczy dowiedzą się jak budować atmosferę zaufania i współpracy w grupie. Będziemy również pracować nad rozwojem własnej ekspresji twórczej oraz pobudzaniu kreatywności i wyobraźni uczestników. Istotnym elementem zajęć będzie też podzielenie się doświadczeniami wykorzystania improwizacji w pracy z grupą teatralną.
Prowadzenie: Przemysław Buksiński

 

DODATKOWE INFORMACJE: tel. 32 602 92 72 lub e-mailem:  

 

DOSTĘPNOŚĆ WYDARZENIA:

Wydarzenie odbędzie się w budynku Miejskiego Domu Kultury Bogucice-Zawodzie, ul. Markiefki 44a. Informacje o dostępności architektonicznej budynku znajdują się na stronie internetowej: https://mdkbogucice-zawodzie.pl/dostepnosc/.

Jeśli masz pytania lub potrzebujesz wsparcia w dotarciu lub uczestnictwie w festiwalu skontaktuj się z koordynatorką dostępności.

Koordynatorka dostępności wydarzenia:
Karolina Kowal

Adres e-mail: 

Tel./SMS: 665 848 442

 

 

BIOGRAMY PROWADZĄCYCH:

KATARZYNA BAŁA: aktorka Teatru Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie, logopeda, neurologopeda, pedagog, instruktor zajęć teatralnych, dramowych, logorytmicznych, logopedycznych, nauczyciel rytmiki i śpiewu. Absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie (wychowanie artystyczne – muzyka), Niepublicznej Szkoły Artystycznej Studium Aktorskiego Teatrów Lalek przy Teatrze Dzieci Zagłębia w Będzinie (aktor lalkarz), Policealnego Studium Wokalno – Baletowego przy Teatrze Muzycznym w Gliwicach (aktor scen muzycznych) oraz Studiów Podyplomowych Kwalifikacyjnych Logopedii, Neurologopedii i Medialnej Emisji Głosu (UŚ); dyplomowana przez Związek Artystów Scen Polskich. Doświadczenie w wiodących dziedzinach (teatr, logopedia), stara się przenieść do systemu pracy terapeutycznej łącząc niejednokrotnie teatr z tradycyjnymi metodami logopedycznymi. Na fundamencie tej mieszanki powstała seria filmów pt. Z Tosią to proste, czyli logopedia na wesoło oraz płyta z dwunastoma piosenkami Zabawa w samogłoski logorytmicznie.

PRZEMYSŁAW BUKSIŃSKI: aktor, animator, organizator działań artystycznych i performatywnych, wykładowca na Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.  Specjalizuje się w technikach i metodach teatralnych. Aktor w Latającym Teatrze Kantorowi Moniki Adamiec. Współpracował/je z Teatrem Chorea (Fabryka Sztuki w Łodzi), Teatrem Figur w Krakowie. Teatrem Groteska w Krakowie, Teatrem im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie, Teatrem Lalka w Warszawie. Teatrem Pinokio w Łodzi, Teatrem Poddańczym w Białymstoku, Teatrem Lalki i Aktora w Wałbrzychu współtworząc projekty dla lokalnych społeczności wykluczonych artystycznie m.in. Bramaturgia, Wjeżdżamy w bramy, Luftujemy podwórka, Wy Patrz My. Realizuje projekty łączące historię miejsc i ludzi z technikami improwizacji teatralnej: SUPERBOHATER Przestrzenie Sztuki Teatr Lublin/Rzeszów/Łódź. ImprOpowieści, Legendy Dawnego Miasta. Założył jedną z pierwszych grup impro w Polsce No Potatoes.


AGNIESZKA BRESLER:
aktorka, reżyserka, pedagożka teatralna i działaczka społeczna. W swojej pracy postrzega i wykorzystuje teatr jako narzędzie zmiany społecznej. Absolwentka studiów aktorskich MA Acting na Manchester Metropolitan University w Anglii oraz kierunku Physical Theatre Practice w Adam Smith College w Szkocji. Inicjatorka i prezeska Stowarzyszenia Kolektyw Kobietostan, wrocławskiej organizacji równościowej. Wieloletnia wice-prezeska wrocławskiej Fundacji Jubilo. Inicjatorka i współtwórczyni wielu projektów kulturalno-społecznych, w tym założycielskiego projektu Kobietostan, Odkluczania Fundacji Jubilo (prowadzonego na terenie Zakładu Karnego nr 1 we Wrocławiu) czy pierwszego w Polsce Centrum Sztuki Osadzonych. Reżyserka licznych spektakli ze społecznościami, realizowanych w zakładach karnych i poprawczych, z osobami z niepełnosprawnością czy w kryzysie życiowym, prezentowanych i nagradzanych na ogólnopolskich konkursach i przeglądach. Współtwórczyni i aktorka w spektaklach Kolektywu: Kobietostan. Chór na jedną aktorkę oraz Chłopaki. Prawo głosu. Laureatka nagrody Miasta Wrocław 30 Kreatywnych Wrocławia w kategorii Sztuka/Design. Nominowana do nagrody WARTO Gazety Wyborczej za dwie z produkcji Kobietostanu. Stypendystka Prezydenta Wrocławia w dziedzinie teatr. W 2023 laureatka Nagrody im. Haliny Machulskiej za projekt Centrum Sztuki Osadzonych, wspólnie z Iwoną Konecką.

ALEKSANDRA DRZAZGA: nauczycielka, pedagożka teatru, trenerka, tutorka. Współtworzyła Program Klasy Aktywności Twórczej, gdzie przez 14 lat prowadziła autorskie zajęcia Wychowanie do Twórczości-teatr w publicznym gimnazjum w Bytomiu. Absolwentka Filologii romańskiej i Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży (dyplom we wrocławskiej filii Akademii Sztuk Teatralnych). Certyfikowana tutorka I stopnia Instytutu Tutoringu Szkolnego. Realizuje autorski projekt Teatr. Szkoła, czyli warsztaty z pedagogiki teatru dla klas 4-8 w Bytomskim Centrum Kultury. Prowadzi warsztaty dla dzieci i młodzieży, wspiera w rozwoju nauczycieli i edukatorów. Od 2 lat jest tutorem młodzieży w ZSOT w Lublińcu. Współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie jako tutorka, trenerka i autorka scenariuszy na portalu Teatroteka Szkolna.

 

URSZULA GOŁDOWSKA: aktorka Śląskiego Teatru Lalki i Aktora Ateneum w Katowicach, absolwentka Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, filii we Wrocławiu. Ukończyła Lart StudiO oraz Studio Teatralne przy Teatrze Baza w Warszawie. Doświadczenie aktorskie zdobywała także na warsztatach poświęconych różnorodnym technikom teatralnym m. in według metod K. Stanisławskiego, L. Strasberga, M. Czechowa, N. Demidova, J. Grotowskiego, S. Meisnera, A. Boala, J. Lecoqa i E. Decroux. Jako aktorka brała udział w licznych spektaklach, performansach i projektach artystycznych w kraju i za granicą. Prowadzi warsztaty aktorskie, konstruuje lalki teatralne, interesuje się także plastyką i sztuką nowych mediów.

 

ALEKSANDRA GORZELIK: nauczycielka konsultantka w Pracowni Edukacji Międzykulturowej i Informacji Pedagogicznej w Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach. Koordynatorka i przewodnicząca w zespole egzaminatorów z historii sztuki. Wieloletnia nauczycielka historii sztuki, historii i wiedzy o kulturze w szkole ogólnokształcącej i artystycznej, obecnie wykładowca akademicki w zakresie historii sztuki i historii kultury. Trenerka w zakresie kompetencji kluczowych. Jest autorką publikacji i  scenariuszy zajęć  dla nauczycieli historii i plastyki oraz autorskich projektów promujących edukację regionalną i artystyczną. Prowadzi szkolenia dotyczące nowoczesnej edukacji artystycznej, historii sztuki, edukacji regionalnej i dziedzictwa kulturowego. Promuje i doradza uczestnikom programu Bardzo Młoda Kultura w województwie śląskim.

dr SYLWIA HEFCZYŃSKA-LEWANDOWSKA: tancerka, choreograf, wykładowca. W latach 1995-2013 tancerka i kierownik artystyczny Śląskiego Teatru Tańca w Bytomiu. Tańczyła w choreografiach uznanych twórców świata tanecznego, między innymi Jacka Łumińskiego, Conrada Drzewieckiego, Henrietty Horn, Jay’a Hirabayashi, Diane Elshout, Idana Cohena, Sigridur Soffii Nielsdottir, Sweeboon Kuik’a. Jako tancerka, pedagog i choreograf współpracowała z teatrami, instytucjami kultury, fundacjami na całym świecie (m.in. Rosja, Łotwa, USA, Kanada, Chiny, Indie, Wietnam, Korea Południowa, Niemcy, Holandia, Islandia, Norwegia, Wielka Brytania). Od 2008 roku adiunkt na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Od 2016 roku współpracuje z Beijing Dance Ease Cultural Ltd realizując program wymiany kulturowej między państwami Europy Środkowo-Wschodniej a Chińską Republiką Ludową. Przygotowuje i przeprowadza projekty badawcze w obszarze tańca współczesnego angażujące studentów uczelni artystycznych, między innymi z Polski i z Chin. Jest autorką spektakli teatru tańca, tańczy w spektaklach niezależnych twórców, tworzy choreografie w spektaklach dramatycznych. Ważną część jej działań artystycznych i pedagogicznych stanowią projekty społeczne realizowane z osobami ze środowisk wykluczonych, w wyniku których tworzy pełnowymiarowe spektakle teatru tańca.

 

KATARZYNA KANOWSKA: polonistka, pedagożka teatru, edukatorka. Liderka Teatroteki Szkolnej, autorka i współautorka książek dla maturzystów, scenariuszy zajęć, webinarów, która bywa też po drugiej stronie książki jako redaktorka i korektorka. Tutorka w Programie Rozwoju Eduliderów Teach for Poland. Koordynatorka projektów edukacyjnych i kulturalnych fundacji „Zawsze Warto”, współpracuje z Fundacją Campus Bemke m.in. w zakresie programów dla lokalnej społeczności. Pracuje z młodzieżą, dziećmi oraz z dorosłymi, aby wspólnymi siłami zmieniać świat na lepsze. Pasjonatka teatru, literatury i gór, wciąż uczy się ogrodnictwa.

 

KAROLINA KOWAL: pedagożka teatru, absolwentka kierunku animacja kultury na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Od lipca 2023 edukatorka teatralna i koordynatorka dostępności w Śląskim Teatrze Lalki i Aktora Ateneum. Absolwentka Studium Teatralnego UMCS/CSK. W latach 2020 – 2023 pełniła funkcję specjalisty ds. edukacji w Teatrze im. Juliusza Osterwy w Lublinie, gdzie przede wszystkim zajmowała się organizacją, przygotowywaniem oraz przeprowadzaniem warsztatów teatralnych. Współtworzyła projekty edukacyjne Sieć Emocji (2021 r.), Historia Teatru w Praktyce (2021 r.), Odrobina Czułości (2022 r.) oraz Inkubator Teatralny (2022 r.).

 

dr EDYTA NIEDUZIAK: doktor nauk humanistycznych, certyfikowany arteterapeuta, pedagog specjalny (oligofrenopedagog), pracownik Instytutu Pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego. Od lat zajmuje się twórczością osób z niepełnosprawnością, posiada także własne doświadczenie artystyczne w zakresie sztuk wizualnych oraz performatywnych, co wykorzystuje w działaniach arteterapeutycznych oraz animacyjnych. Posiada doświadczenie pracy indywidualnej oraz grupowej z uczestnikami zajęć w różnym wieku (zarówno dzieci, jak i dorośli) oraz z różnymi niepełnosprawnościami m.in. niepełnosprawność intelektualna, autyzm, niepełnosprawność sensoryczna.

 

ANNA NOWAK: instruktorka teatralna, animatorka kultury, arteterapeutka, menadżerka kultury.  Inicjatorka i koordynatorka ponad 40 projektów edukacyjno-społecznych adresowanych do dzieci, młodzieży i dorosłych (m.in. Lato w teatrze w Tomaszowie Maz., Będzinie i Katowicach). Od ponad 17 lat prowadzi zajęcia teatralne i działania animacyjne. Animatorka w programie Dom Kultury+ Narodowego Centrum Kultury. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie edukacji i animacji kultury. Zaangażowana w pracę na rzecz grup zagrożonych marginalizacją. Kierowniczka Działu Edukacji w Śląskim Teatrze Lalki i Aktora Ateneum. Absolwentka m.in. filologii polskiej o specjalności teatrologicznej i nauczycielskiej (UMK Toruń), Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży (AST Wrocław), Podyplomowych studiów emisji głosu (UMCS Lublin), kursu Arteterapia – kultura przeciwko wykluczeniu (Centrum Łowicka), kursu Arteterapia realizowanego przez Polski Instytut Ericksonowski w Łodzi oraz Zarządzania kulturą (UJ).

 

KATARZYNA PIWOŃSKA: pedagożka teatru, tutorka. W latach 2016-2022 w programie Teatroteka Szkolna koordynowałą pracę portalu, współtworzyła programy rozwojowe dla osób pracujących w szkołach i teatrach oraz prowadziła warsztaty dla nauczycieli i pedagogów teatru. Jako tutorka pracowała w programach Fundacji Szkoła Liderów (Akademia Rzeczników Zmian, Przełącz się na młodzież) oraz w autorskim projekcie Czas (dla) Liderów w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.Współpracuje z instytucjami kultury jako redaktorka publikacji, autorka tekstów i materiałów edukacyjnych. Razem z Katarzyną Kotarską i Justyną Czarnotą buduje Kolektyw Sensotwórczy, który wspiera organizacje działające w polu kultury w tworzeniu diagnoz, ewaluacji, narzędzi edukacyjnych i w rozwoju kadry.

 

dr IWONA WOŹNIAK: menadżerka  kultury, teatrolożka, pedagożka, reżyserka. Dyrektorka Teatru Zagłębia w Sosnowcu. Doktorka nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o kulturze i religii. Studiowała w Akademii Teatralnej w Warszawie, Akademii Praktyk Teatralnych w Gardzienicach, Uniwersytecie Opolskim, Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach.  Stypendystka Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury. Uhonorowana nagrodą Marszałka Województwa Śląskiego za upowszechnianie i ochronę dóbr kultury. Nagrodzona Złotą Maską Marszałka Województwa Śląskiego, a także wielokrotnie nominowana do tej nagrody m.in. za spektakle Kopidoł, Szac.  Jej przedstawienia teatralne m.in. Baby i Last minute znalazły się w finale Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Laureatka festiwalu The Best Off. Spektakle: Szac, Kopidoł i Last minute znalazły się w finale programu Teatr Polska organizowanego przez Instytut Teatralny w Warszawie. Jurorka i selekcjonerka festiwali. Inicjatorka i pomysłodawczyni wielu działań społeczno–artystycznych i edukacyjnych. Jest autorką i pomysłodawczynią m.in. takich projektów jak: Laboratorium Pedagogiki Teatru i Teatralnych Klas Partnerskich. Autorka koncepcji i programów z zakresu edukacji kulturalnej w tym kursów dla kadr pedagogicznych. Prowadziła i współprowadziła zajęcia z zakresu historii teatru, działań performatywnych m.in. na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Reżyserka zajmująca się przede wszystkim teatrami rdzennymi. Od 2014 roku współprowadzi fundację zajmującą się wsparciem kultury i edukacji, a w szczególności działalnością Teatru Naumionego z Ornontowic.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. 

 

logo Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

PARTNERZY: 

logo Miejskiego Domu Kultury "Bogucice-Zawodzie"logo Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli WOMlogo Teatru Zagłębialogo Instytutu Teatralnegologo Teatroteki Szkolnej

 

 

 

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje na temat wydarzeń organizowanych przez Teatr Ateneum przeczytaj politykę prywatności i podaj swój adres e-mail:

 
FBAteneum
Znajdź nas na Facebooku
Festiwal
Festiwal na Facebooku
Galeria
Galeria na Facebooku
YTAteneumKatowice
Znajdź nas na YouTube
teatr_ateneum_katowice
Instagram
Skip to content