Skip to content
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Kontakt

FESTIWAL EDUKACYJNY Teatr zmienia!

Wspólnie z Teatrem Zagłębia w Sosnowcu oraz Regionalnym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli WOM w Katowicach zapraszamy nauczycieli, pedagogów, instruktorów, terapeutów zajęciowych, animatorów kultury oraz pozostałe osoby zainteresowane działaniami z zakresu edukacji teatralnej na Festiwal Edukacyjny Teatr zmienia!, który odbędzie się w dniach 17-19. maja 2024 w Miejskim Domu Kultury Bogucice-Zawodzie w Katowicach.

Motywem przewodnim tegorocznego wydarzenia są pozytywne ZMIANY jakie niesie z sobą wykorzystanie narzędzi pedagogiki teatru: zarówno w zakresie rozwoju osobistego i artystycznego uczestników działań, jak i społeczności lokalnej, w której działa grupa teatralna.
Podczas warsztatów i dyskusji będziemy szukać odpowiedzi na pytania:
Co teatr zmienia u uczestników zajęć?
W jaki sposób poprzez działania teatralne można wpływać na otaczającą rzeczywistość?
Jak narzędzia edukacji teatralnej wspierają działania dydaktyczne i wychowawcze?

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona. W przypadku bardzo dużej liczby zgłoszeń pierwszeństwo udziału będą mieć osoby pracujące lub/i mieszkające w woj. śląskim.
Uczestnicy otrzymają zaświadczenie potwierdzające udział wydane przez Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum oraz Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli WOM w Katowicach.

LICZBA MIEJSC OGRANICZONA. ZAPISY PRZYJMUJEMY DO DNIA 13.05.2024.

ZAPISY ODBYWAJĄ SIĘ WYŁĄCZNIE ZA POMOCĄ FORMULARZA: https://forms.gle/VNnj3Wzpi37vHE3H9

 

PROGRAM 

17.05.2024 – PIĄTEK

godz. 16:00-16:30 – rejestracja i kawa

godz. 16:30-17:00 – OFICJALNE OTWARCIE FESTIWALU:  prezentacja projektu ReFORMA adresowanego do nauczycieli i animatorów kultury.

17.05.2024, godz. 17:00-19:30
LABORATORIUM SŁOWA
Podczas zajęć zachęcimy uczestników do kreatywnej zabawy z tekstem. Uczestnicy poznają proste zadania aktorskie i reżyserskie – będą w dowolny sposób interpretować cytaty i wyrażać ich treść za pomocą ekspresji słownej i środków pozawerbalnych. Poznane podczas spotkania narzędzia uczestnicy będą mogli wykorzystać nie tylko tworząc z uczestnikami spektakl lub przygotowując uczniów do konkursów recytatorskich, ale również podczas zajęć szkolnych.

Prowadzenie: Urszula Gołdowska

17.05.2024, godz. 17:00-19:30
WARSZTATY O NUDZIE 
Co to jest nuda, ile ich jest i po co? Co nuda może nam powiedzieć o świecie i nas samych? W trakcie warsztatu przyjrzymy się choć odrobinę temu niezwykle wartościowemu stanowi, także z punktu widzenia psychologii. Będziemy doświadczać nudy lub wykorzystamy namysł nią w szeregu działań twórczych i pedagogiczno-teatralnych oraz pracy z uważnością i emocjami. Pochylimy się także z empatią nad doświadczaniem nudy przez dzieci i młodzież i zadamy sobie pytanie: Co zrobić, jakie działania lub ich brak proponować, kiedy słyszymy: Nudzi mi się!, To jest nudne! Pogłębimy tę refleksję po to, żeby dać szansę nie tylko sobie, ale także dzieciom i młodzieży, z którymi pracujemy, na głębsze przyjrzenie się sobie oraz rozwijanie kreatywności.
Prowadzenie: Aleksandra Drzazga

17.05.2024, godz. 17:00-19:30
ZABAWA W SAMOGŁOSKI LOGORYTMICZNE 
To propozycja zabaw teatralnych, artykulacyjnych, rytmicznych, oddechowych i wokalnych bazujących na pedagogice zabawy. Uczestnicy poznają atrakcyjne ćwiczenia, które można wykorzystać podczas zajęć z dziećmi z zakresu emisji głosu, prawidłowej artykulacji, integracji grupy i rozwijania kreatywności.  Prowadząca podzieli się ćwiczeniami, które łączą klasyczne podejście do logorytmiki z zadaniami z zakresu edukacji teatralnej. Program będzie osnuty wokół zabaw do jednej z piosenek z autorskiej płyty prowadzącej pt. Zabawa w samogłoski logorytmicznie. Warsztat może być szczególnie przydatny nauczycielom edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz logopedom. 

Prowadzenie: Katarzyna Bała


18.05.2024 – SOBOTA

18.05.2024 godz. 9:30-10:00: rejestracja i kawa

18.05.2024, godz. 10:00-10:45
PANEL DYSKUSYJNY: CZY W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ JEST MIEJSCE NA EDUKACJĘ TEATRALNĄ?

W dyskusji wezmą udział Aleksandry Gorzelik (konsultant Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach), Aleksandry Drzazgi (Teatroteka Szkolna/ ZSOT w Lublińcu), Katarzyny Kanowskiej (Teatroteka Szkolna). Prowadzenie: dr Edyta Nieduziak (Uniwersytet Śląski)

18.05.2024, godz. 11:00-13:30
TEATR BURZY MURY 

Agnieszka Bresler od lat pracuje teatralnie ze środowiskami osób zagrożonych wykluczeniem, w tym od 2014 roku w męskich i żeńskich aresztach śledczych, zakładach karnych i poprawczych. W ramach warsztatów podzieli się doświadczeniem pracy za murami i tworzenia tam teatru – sile jego oddziaływania, potencjale odbudowywania relacji i przywracania godności osadzonym. Warsztaty będą miały przede wszystkim wymiar praktyczny: uczestnicy warsztatów poznają różne narzędzia i techniki partycypacyjne, wykorzystywane przez Bresler w pracy z młodzieżą i dorosłymi osobami osadzonymi. W trakcie warsztatu wspólnie zastanowimy się nad tym, do czego służyć może teatr za murami instytucji totalnej i jak angażować uczestników w pracę teatralną w zakładach, również tych o charakterze zamkniętym.
Prowadzenie: Agnieszka Bresler

18.05.2024, godz. 11:00-13:30
TEATR WSPIERA RELACJE – O INTEGRACJI KLASY
Podczas warsztatu zastanowimy się nad potencjałem integracyjnym w pedagogice teatru. Jak proste ćwiczenia teatralne mogą wspierać w budowaniu bezpiecznej atmosfery i poznawaniu się nawzajem w klasie? Uczestnicy otrzymają również materiały Teatr wspiera. Godzina wychowawcza z Teatroteką Szkolną, które można wykorzystać w pracy wychowawczej. Warsztat jest częścią projektu Teatr wspiera realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w ramach programu Teatroteka Szkolna. Więcej informacji na www.teatrotekaszkolna.pl
Warsztat może okazać się szczególnie przydatny dla nauczycieli/pedagogów pracujących z uczniami klas 4-8 szkoły podstawowej. 
Prowadzenie: Katarzyna Kanowska, Katarzyna Piwońska

18.05.2024, godz. 11:00-13:30
TEATR ZMIENIA PODZIAŁ NA UCZNIA I MISTRZA

Warsztat o znaczeniu podmiotowości i pełnym zaangażowaniu uczniów w proces teatralny. Warsztat praktyczny o podmiotowości uczestników działań teatralnych, o podążaniu za pomysłami grupy oraz o różnicach pomiędzy rolą reżysera w teatrze zawodowym i w teatrze amatorskim.
Prowadzenie: dr Iwona Woźniak

 

18.05.2024, godz. 13:30-14:15 – przerwa obiadowa

18.05.2024, godz. 14:15-15:00
PANEL DYSKUSYJNY:
TEATR DLA WSZYSTKICH?

Rozmowa o wyzwaniach projektowania uniwersalnego w edukacji teatralnej. Podczas spotkania poszukamy odpowiedzi na pytanie: Co zrobić by oferta edukacyjna była inkluzywna i uwzględniała różnorodność uczestników? Dyskusja z udziałem Agnieszki Bresler (Stowarzyszenie Kobietostan), Przemysława Buksińskiego, dr Iwony Woźniak (Teatr Zagłębia),  Anny Nowak (Teatr Ateneum). Prowadzenie: dr Edyta Nieduziak (Uniwersytet Śląski)

 

18.05.2024, godz. 15:00-17:30
PREZENTACJE  PROJEKTÓW I DOBRYCH PRAKTYK Z ZAKRESU EDUKACJI TEATRALNEJ

O swoich działaniach z zakresu pedagogiki teatru i edukacji teatralnej opowiedzą osoby zaangażowane w realizację następujących projektów:

  • 7 sposobów, aby trafić na terapię, Miejski Dom Kultury Batory (Chorzów)
  • Niemiłość, czyli siedemnaście spotkań, Muzeum Śląskie (Katowice)
  • Moja pasja – teatr, Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy PSONI Koło (Chorzów)
  • Spotkanie ze sobą – profilaktyczne warsztaty teatralne, Akademia Teatru i Sztuk Wrażliwych Izabela Karwot (Rybnik/Wodzisław Śląski)
  • Spektakle z okazji 60 lecie Kina na Starówce: Z pamiętnika pracownika, Też chcę w kinie grać, Miejski Ośrodek Kultury (Żory)
  • Spacerująca linia – obchody szkolnego Dnia Teatru, Zespół Szkół Specjalnych nr 9 im. dr Mikołaja Witczaka (Jastrzębie-Zdrój)
  • Teatr Po Pracy, Miejski Dom Kultury – Dom Kultury w Hałcnowie (Bielsko-Biała)
  • Mów do mnie po imieniu – teatr środkiem do pracy nad tożsamością młodych osób, Fundacja Margines (Katowice)
  • Lingwistyczna Papuga – aplikacja mobilna, Młodzieżowy Dom Kultury nr 1 im. Artystów Rodu Kossaków (Tychy)

19.05.2024 – NIEDZIELA

19.05.2024, godz. 9:30- rejestracja i kawa


19.05.2024, godz. 10:00-12:30
TEATR UWALNIA CIAŁO
Podczas spotkania  poznamy zadania choreograficzne, które pozwalają zintegrować grupę, kształtują świadomość ciała i stanowią doskonałe narzędzie do tworzenia teatru ruchu. Proste zadania ruchowe oparte na naturalnych predyspozycjach każdego uczestnika pokażą, jak czerpać z mądrości i intuicji cielesnej otwierając się na nowe odkrycia wynikające z połączenia ciała i umysłu w jeden instrument – czujący, reagujący i pulsujący. W efekcie eksploracji gestów i ruchów życia codziennego doprowadzimy do sytuacji poprowadzenia dialogu, komunikując się i wyrażając poprzez ciało. Podczas zajęć prowadząca podzieli się także doświadczeniami związanymi z tworzeniem teatru tańca z uczestnikami zagrożonymi wykluczeniem (m.in. z osobami z niepełnosprawnością intelektualną i ograniczeniami ruchowymi).
Prowadzenie: dr Sylwia Hefczyńska-Lewandowska

godz. 12:30-13:00 – przerwa, kawa

19.05.2024, godz. 13:00-15:30
IMPROWIZACJA – TRENING KREATYWNOŚCI
W czasie warsztatów uczestnicy dowiedzą się czym jest improwizacja teatralna i jak korzystać z jej zasobów w prowadzeniu własnych zajęć. Poprzez różnorodne ćwiczenia i gry improwizacyjne, uczestniczy dowiedzą się jak budować atmosferę zaufania i współpracy w grupie. Będziemy również pracować nad rozwojem własnej ekspresji twórczej oraz pobudzaniu kreatywności i wyobraźni uczestników. Istotnym elementem zajęć będzie też podzielenie się doświadczeniami wykorzystania improwizacji w pracy z grupą teatralną.
Prowadzenie: Przemysław Buksiński

 

DODATKOWE INFORMACJE: tel. 32 602 92 72 lub e-mailem:  ateneumedukacja@gmail.com

 

DOSTĘPNOŚĆ WYDARZENIA:

Wydarzenie odbędzie się w budynku Miejskiego Domu Kultury Bogucice-Zawodzie, ul. Markiefki 44a. Informacje o dostępności architektonicznej budynku znajdują się na stronie internetowej: https://mdkbogucice-zawodzie.pl/dostepnosc/.

Jeśli masz pytania lub potrzebujesz wsparcia w dotarciu lub uczestnictwie w festiwalu skontaktuj się z koordynatorką dostępności.

Koordynatorka dostępności wydarzenia:
Karolina Kowal

Adres e-mail: karolinakowal@ateneumteatr.pl

Tel./SMS: 665 848 442

 

 

BIOGRAMY PROWADZĄCYCH:

KATARZYNA BAŁA: aktorka Teatru Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie, logopeda, neurologopeda, pedagog, instruktor zajęć teatralnych, dramowych, logorytmicznych, logopedycznych, nauczyciel rytmiki i śpiewu. Absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie (wychowanie artystyczne – muzyka), Niepublicznej Szkoły Artystycznej Studium Aktorskiego Teatrów Lalek przy Teatrze Dzieci Zagłębia w Będzinie (aktor lalkarz), Policealnego Studium Wokalno – Baletowego przy Teatrze Muzycznym w Gliwicach (aktor scen muzycznych) oraz Studiów Podyplomowych Kwalifikacyjnych Logopedii, Neurologopedii i Medialnej Emisji Głosu (UŚ); dyplomowana przez Związek Artystów Scen Polskich. Doświadczenie w wiodących dziedzinach (teatr, logopedia), stara się przenieść do systemu pracy terapeutycznej łącząc niejednokrotnie teatr z tradycyjnymi metodami logopedycznymi. Na fundamencie tej mieszanki powstała seria filmów pt. Z Tosią to proste, czyli logopedia na wesoło oraz płyta z dwunastoma piosenkami Zabawa w samogłoski logorytmicznie.

PRZEMYSŁAW BUKSIŃSKI: aktor, animator, organizator działań artystycznych i performatywnych, wykładowca na Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie.  Specjalizuje się w technikach i metodach teatralnych. Aktor w Latającym Teatrze Kantorowi Moniki Adamiec. Współpracował/je z Teatrem Chorea (Fabryka Sztuki w Łodzi), Teatrem Figur w Krakowie. Teatrem Groteska w Krakowie, Teatrem im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie, Teatrem Lalka w Warszawie. Teatrem Pinokio w Łodzi, Teatrem Poddańczym w Białymstoku, Teatrem Lalki i Aktora w Wałbrzychu współtworząc projekty dla lokalnych społeczności wykluczonych artystycznie m.in. Bramaturgia, Wjeżdżamy w bramy, Luftujemy podwórka, Wy Patrz My. Realizuje projekty łączące historię miejsc i ludzi z technikami improwizacji teatralnej: SUPERBOHATER Przestrzenie Sztuki Teatr Lublin/Rzeszów/Łódź. ImprOpowieści, Legendy Dawnego Miasta. Założył jedną z pierwszych grup impro w Polsce No Potatoes.


AGNIESZKA BRESLER:
aktorka, reżyserka, pedagożka teatralna i działaczka społeczna. W swojej pracy postrzega i wykorzystuje teatr jako narzędzie zmiany społecznej. Absolwentka studiów aktorskich MA Acting na Manchester Metropolitan University w Anglii oraz kierunku Physical Theatre Practice w Adam Smith College w Szkocji. Inicjatorka i prezeska Stowarzyszenia Kolektyw Kobietostan, wrocławskiej organizacji równościowej. Wieloletnia wice-prezeska wrocławskiej Fundacji Jubilo. Inicjatorka i współtwórczyni wielu projektów kulturalno-społecznych, w tym założycielskiego projektu Kobietostan, Odkluczania Fundacji Jubilo (prowadzonego na terenie Zakładu Karnego nr 1 we Wrocławiu) czy pierwszego w Polsce Centrum Sztuki Osadzonych. Reżyserka licznych spektakli ze społecznościami, realizowanych w zakładach karnych i poprawczych, z osobami z niepełnosprawnością czy w kryzysie życiowym, prezentowanych i nagradzanych na ogólnopolskich konkursach i przeglądach. Współtwórczyni i aktorka w spektaklach Kolektywu: Kobietostan. Chór na jedną aktorkę oraz Chłopaki. Prawo głosu. Laureatka nagrody Miasta Wrocław 30 Kreatywnych Wrocławia w kategorii Sztuka/Design. Nominowana do nagrody WARTO Gazety Wyborczej za dwie z produkcji Kobietostanu. Stypendystka Prezydenta Wrocławia w dziedzinie teatr. W 2023 laureatka Nagrody im. Haliny Machulskiej za projekt Centrum Sztuki Osadzonych, wspólnie z Iwoną Konecką.

ALEKSANDRA DRZAZGA: nauczycielka, pedagożka teatru, trenerka, tutorka. Współtworzyła Program Klasy Aktywności Twórczej, gdzie przez 14 lat prowadziła autorskie zajęcia Wychowanie do Twórczości-teatr w publicznym gimnazjum w Bytomiu. Absolwentka Filologii romańskiej i Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży (dyplom we wrocławskiej filii Akademii Sztuk Teatralnych). Certyfikowana tutorka I stopnia Instytutu Tutoringu Szkolnego. Realizuje autorski projekt Teatr. Szkoła, czyli warsztaty z pedagogiki teatru dla klas 4-8 w Bytomskim Centrum Kultury. Prowadzi warsztaty dla dzieci i młodzieży, wspiera w rozwoju nauczycieli i edukatorów. Od 2 lat jest tutorem młodzieży w ZSOT w Lublińcu. Współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie jako tutorka, trenerka i autorka scenariuszy na portalu Teatroteka Szkolna.

 

URSZULA GOŁDOWSKA: aktorka Śląskiego Teatru Lalki i Aktora Ateneum w Katowicach, absolwentka Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, filii we Wrocławiu. Ukończyła Lart StudiO oraz Studio Teatralne przy Teatrze Baza w Warszawie. Doświadczenie aktorskie zdobywała także na warsztatach poświęconych różnorodnym technikom teatralnym m. in według metod K. Stanisławskiego, L. Strasberga, M. Czechowa, N. Demidova, J. Grotowskiego, S. Meisnera, A. Boala, J. Lecoqa i E. Decroux. Jako aktorka brała udział w licznych spektaklach, performansach i projektach artystycznych w kraju i za granicą. Prowadzi warsztaty aktorskie, konstruuje lalki teatralne, interesuje się także plastyką i sztuką nowych mediów.

 

ALEKSANDRA GORZELIK: nauczycielka konsultantka w Pracowni Edukacji Międzykulturowej i Informacji Pedagogicznej w Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach. Koordynatorka i przewodnicząca w zespole egzaminatorów z historii sztuki. Wieloletnia nauczycielka historii sztuki, historii i wiedzy o kulturze w szkole ogólnokształcącej i artystycznej, obecnie wykładowca akademicki w zakresie historii sztuki i historii kultury. Trenerka w zakresie kompetencji kluczowych. Jest autorką publikacji i  scenariuszy zajęć  dla nauczycieli historii i plastyki oraz autorskich projektów promujących edukację regionalną i artystyczną. Prowadzi szkolenia dotyczące nowoczesnej edukacji artystycznej, historii sztuki, edukacji regionalnej i dziedzictwa kulturowego. Promuje i doradza uczestnikom programu Bardzo Młoda Kultura w województwie śląskim.

dr SYLWIA HEFCZYŃSKA-LEWANDOWSKA: tancerka, choreograf, wykładowca. W latach 1995-2013 tancerka i kierownik artystyczny Śląskiego Teatru Tańca w Bytomiu. Tańczyła w choreografiach uznanych twórców świata tanecznego, między innymi Jacka Łumińskiego, Conrada Drzewieckiego, Henrietty Horn, Jay’a Hirabayashi, Diane Elshout, Idana Cohena, Sigridur Soffii Nielsdottir, Sweeboon Kuik’a. Jako tancerka, pedagog i choreograf współpracowała z teatrami, instytucjami kultury, fundacjami na całym świecie (m.in. Rosja, Łotwa, USA, Kanada, Chiny, Indie, Wietnam, Korea Południowa, Niemcy, Holandia, Islandia, Norwegia, Wielka Brytania). Od 2008 roku adiunkt na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Od 2016 roku współpracuje z Beijing Dance Ease Cultural Ltd realizując program wymiany kulturowej między państwami Europy Środkowo-Wschodniej a Chińską Republiką Ludową. Przygotowuje i przeprowadza projekty badawcze w obszarze tańca współczesnego angażujące studentów uczelni artystycznych, między innymi z Polski i z Chin. Jest autorką spektakli teatru tańca, tańczy w spektaklach niezależnych twórców, tworzy choreografie w spektaklach dramatycznych. Ważną część jej działań artystycznych i pedagogicznych stanowią projekty społeczne realizowane z osobami ze środowisk wykluczonych, w wyniku których tworzy pełnowymiarowe spektakle teatru tańca.

 

KATARZYNA KANOWSKA: polonistka, pedagożka teatru, edukatorka. Liderka Teatroteki Szkolnej, autorka i współautorka książek dla maturzystów, scenariuszy zajęć, webinarów, która bywa też po drugiej stronie książki jako redaktorka i korektorka. Tutorka w Programie Rozwoju Eduliderów Teach for Poland. Koordynatorka projektów edukacyjnych i kulturalnych fundacji „Zawsze Warto”, współpracuje z Fundacją Campus Bemke m.in. w zakresie programów dla lokalnej społeczności. Pracuje z młodzieżą, dziećmi oraz z dorosłymi, aby wspólnymi siłami zmieniać świat na lepsze. Pasjonatka teatru, literatury i gór, wciąż uczy się ogrodnictwa.

 

KAROLINA KOWAL: pedagożka teatru, absolwentka kierunku animacja kultury na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Od lipca 2023 edukatorka teatralna i koordynatorka dostępności w Śląskim Teatrze Lalki i Aktora Ateneum. Absolwentka Studium Teatralnego UMCS/CSK. W latach 2020 – 2023 pełniła funkcję specjalisty ds. edukacji w Teatrze im. Juliusza Osterwy w Lublinie, gdzie przede wszystkim zajmowała się organizacją, przygotowywaniem oraz przeprowadzaniem warsztatów teatralnych. Współtworzyła projekty edukacyjne Sieć Emocji (2021 r.), Historia Teatru w Praktyce (2021 r.), Odrobina Czułości (2022 r.) oraz Inkubator Teatralny (2022 r.).

 

dr EDYTA NIEDUZIAK: doktor nauk humanistycznych, certyfikowany arteterapeuta, pedagog specjalny (oligofrenopedagog), pracownik Instytutu Pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego. Od lat zajmuje się twórczością osób z niepełnosprawnością, posiada także własne doświadczenie artystyczne w zakresie sztuk wizualnych oraz performatywnych, co wykorzystuje w działaniach arteterapeutycznych oraz animacyjnych. Posiada doświadczenie pracy indywidualnej oraz grupowej z uczestnikami zajęć w różnym wieku (zarówno dzieci, jak i dorośli) oraz z różnymi niepełnosprawnościami m.in. niepełnosprawność intelektualna, autyzm, niepełnosprawność sensoryczna.

 

ANNA NOWAK: instruktorka teatralna, animatorka kultury, arteterapeutka, menadżerka kultury.  Inicjatorka i koordynatorka ponad 40 projektów edukacyjno-społecznych adresowanych do dzieci, młodzieży i dorosłych (m.in. Lato w teatrze w Tomaszowie Maz., Będzinie i Katowicach). Od ponad 17 lat prowadzi zajęcia teatralne i działania animacyjne. Animatorka w programie Dom Kultury+ Narodowego Centrum Kultury. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie edukacji i animacji kultury. Zaangażowana w pracę na rzecz grup zagrożonych marginalizacją. Kierowniczka Działu Edukacji w Śląskim Teatrze Lalki i Aktora Ateneum. Absolwentka m.in. filologii polskiej o specjalności teatrologicznej i nauczycielskiej (UMK Toruń), Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży (AST Wrocław), Podyplomowych studiów emisji głosu (UMCS Lublin), kursu Arteterapia – kultura przeciwko wykluczeniu (Centrum Łowicka), kursu Arteterapia realizowanego przez Polski Instytut Ericksonowski w Łodzi oraz Zarządzania kulturą (UJ).

 

KATARZYNA PIWOŃSKA: pedagożka teatru, tutorka. W latach 2016-2022 w programie Teatroteka Szkolna koordynowałą pracę portalu, współtworzyła programy rozwojowe dla osób pracujących w szkołach i teatrach oraz prowadziła warsztaty dla nauczycieli i pedagogów teatru. Jako tutorka pracowała w programach Fundacji Szkoła Liderów (Akademia Rzeczników Zmian, Przełącz się na młodzież) oraz w autorskim projekcie Czas (dla) Liderów w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.Współpracuje z instytucjami kultury jako redaktorka publikacji, autorka tekstów i materiałów edukacyjnych. Razem z Katarzyną Kotarską i Justyną Czarnotą buduje Kolektyw Sensotwórczy, który wspiera organizacje działające w polu kultury w tworzeniu diagnoz, ewaluacji, narzędzi edukacyjnych i w rozwoju kadry.

 

dr IWONA WOŹNIAK: menadżerka  kultury, teatrolożka, pedagożka, reżyserka. Dyrektorka Teatru Zagłębia w Sosnowcu. Doktorka nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o kulturze i religii. Studiowała w Akademii Teatralnej w Warszawie, Akademii Praktyk Teatralnych w Gardzienicach, Uniwersytecie Opolskim, Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach.  Stypendystka Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury. Uhonorowana nagrodą Marszałka Województwa Śląskiego za upowszechnianie i ochronę dóbr kultury. Nagrodzona Złotą Maską Marszałka Województwa Śląskiego, a także wielokrotnie nominowana do tej nagrody m.in. za spektakle Kopidoł, Szac.  Jej przedstawienia teatralne m.in. Baby i Last minute znalazły się w finale Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Laureatka festiwalu The Best Off. Spektakle: Szac, Kopidoł i Last minute znalazły się w finale programu Teatr Polska organizowanego przez Instytut Teatralny w Warszawie. Jurorka i selekcjonerka festiwali. Inicjatorka i pomysłodawczyni wielu działań społeczno–artystycznych i edukacyjnych. Jest autorką i pomysłodawczynią m.in. takich projektów jak: Laboratorium Pedagogiki Teatru i Teatralnych Klas Partnerskich. Autorka koncepcji i programów z zakresu edukacji kulturalnej w tym kursów dla kadr pedagogicznych. Prowadziła i współprowadziła zajęcia z zakresu historii teatru, działań performatywnych m.in. na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Reżyserka zajmująca się przede wszystkim teatrami rdzennymi. Od 2014 roku współprowadzi fundację zajmującą się wsparciem kultury i edukacji, a w szczególności działalnością Teatru Naumionego z Ornontowic.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. 

 

logo Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

PARTNERZY: 

logo Miejskiego Domu Kultury "Bogucice-Zawodzie"logo Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli WOMlogo Teatru Zagłębialogo Instytutu Teatralnegologo Teatroteki Szkolnej

 

 

 

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje na temat wydarzeń organizowanych przez Teatr Ateneum przeczytaj politykę prywatności i podaj swój adres e-mail:

FBAteneum
Znajdź nas na Facebooku
Festiwal
Festiwal na Facebooku
Galeria
Galeria na Facebooku
YTAteneumKatowice
Znajdź nas na YouTube
teatr_ateneum_katowice
Instagram