Waldemar Żyszkiewicz
Jak zdobyć korzec złota, czyli bezeceństwa Pana Klausa
O spektaklu
Scenariusz oparty jest na jednym z mniej znanych utworów Hansa Christiana Andersena Mały Klaus i Duży Klaus, w którym reżyser dostrzegł treści współczesne w swej wymowie. Akcja sztuki jest w pewnym stopniu dalszym ciągiem baśni.
Dla potrzeb teatru główna postać, Mały Klaus, staje się Panem Klausem – człowiekiem, który w niecny sposób dorobił się majątku. Teraz, jako właściciel straganu, reklamuje swoje usługi przy pomocy jarmarcznego teatrzyku lalek. Drewnianymi marionetkami odgrywa sobie tylko znaną historię – historię Małego Klausa. Temat ten jest mu najbliższy, zdradza więc publiczności swoje najgłębsze tajemnice z życia perfidnego zbrodniarza. Korzystając z głupoty i zachłanności innych działał według prostej zasady: nie mówił całej prawdy do końca. Z czasem zaczął posługiwać się kłamstwem i zbrodnią, zdobywając kolejne korce złota. I tak właśnie powiększał swój majątek. Drapieżność i gorycz, jaka przebija z utworu Andersena, obecna jest także w spektaklu, ukazującym człowieka owładniętego pasją posiadania.
Tragifarsa o ludzkiej zachłanności, zrealizowana w konwencji czarnego humoru, z negatywnym bohaterem i bardzo przewrotnym morałem, o którym warto z dziećmi porozmawiać, zmusza do refleksji, ale stanowi też świetną zabawę. Tym bardziej, że mnóstwo tu aktorskich i animacyjnych smaczków, a bogactwo charakterystycznych postaci, planów gry, zmian sytuacyjnych i intryg nie pozostawia czasu na nudę.
Jedna z najlepszych inscenizacji Ateneum, nie schodziła z afisza przez kilkanaście sezonów. Reprezentowała Teatr na wielu międzynarodowych festiwalach.
I nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Teatru Lalek, Arnhem ’89 (Holandia)
Złota Maska dla reżysera Macieja K. Tondery, Katowice’90
I nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Teatru Lalek, Klagenfurt ’92 (Austria)
Udział w Międzynarodowym Festiwalu Teatru Lalek, Bielsko-Biała ’90
Udział w Bradford Festival’94 (Anglia)
Udział w Międzynarodowym Festiwalu Teatru w Walizce, Łomża 2001.
foto: Józef Wróbel