Skip to content
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Kontakt

KAJA RENKAS: Wycinanki połamanki

Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum zaprasza w piątek 17 stycznia 2025 o godz. 18.00 na wernisaż Kai Renkas Wycinanki połamanki, który odbędzie się w Galerii Ateneum przy ul. 3 Maja 25.

Projektantka, plakacistka, artystka działająca zarówno w przestrzeniach grafiki tradycyjnej (sitodruku), jak również eksperymentująca z najnowszymi technologiami cyfrowymi, np. rzeczywistością rozszerzoną. Zdarza jej się również tworzyć scenografie.

Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, dyplom uzyskała w obszarze grafiki warsztatowej. Swoją edukację kontynuowała na Wydziale Artystycznym Instytutu Sztuki Uniwersytetu Śląskiego, gdzie uzyskała stopień doktora habilitowanego, a obecnie pracuje na stanowisku profesora na kierunku Projektowanie Gier i Przestrzeni Wirtualnej.

Jej prace znajdują się w zbiorach prywatnych i muzealnych w Polsce i za granicą. Pokazywane były podczas wystaw indywidualnych w wielu znaczących miejscach na świecie, m.in. w Haight Street Art Center, San Francisco, USA; Gallery 215, Northern Illinois University, DeKalb, USA; 2600 Cherokee Street, St. Louis, USA; Galería Luis Nishizawa, Mexico City, Meksyk; Gallery of the Belarusian Academy of Fine Arts, Mińsk, Białoruś; Gallery Zed, Leuven, Belgia; Polish Poster Gallery, Berlin, Niemcy; Gallery Kotlawnia, Koszyce, Słowacja; Dydo Poster Gallery, Kraków.

Jako freelancerka współpracuje z międzynarodowymi instytucjami i organizacjami, m.in. marką modową Wear Medicine, Bankiem PKO S.A, Muzeum Narodowym w Warszawie, Międzynarodowym Festiwalem Jazz&Literatura, firmą Consultor Architekci. Prowadziła również wykłady i warsztaty w wielu krajach Europy i świata. Jest laureatką nagród i wyróżnień, pomysłodawczynią oraz organizatorką Międzynarodowego Festiwalu Plakatu PlakatFest w Chorzowie.

Do Galerii Ateneum Kaja Renkas wraca po 15 latach – w 2009 roku oglądaliśmy wystawę jej plakatów pn. Cyrk. Warto dodać, że jest także autorką plakatów do naszych spektakli spektakli – Ballad i romansów, Piotrusia Pana, Czwórki z papieru i sznurka, Polonu i Radu, Innego i (Prawie) ostatnich świąt.

Wygenerowane przez Kaję obrazy wytwarzają „wiedzę poprzez montaż”, przypominając nam o dawnej sztuce zbierania, mieszania i odkrywania. Prezentują „przetrwanie przeszłości” nie jako nostalgiczne wspomnienie, lecz jako możliwość.

Procedura montażu jawi się nie jako sztuka informatywna, lecz jako narzędzie dialektyczne, które może proponować nowe, niechronologiczne i złożone odczyty (…).

Ten wizualny wszechświat (…) – pisze o twórczości artystki profesor Sergio Vega z Boliwii – przenosi nas w rozdrobnioną rekonstrukcję przeszłości w samym środku XXI wieku, gdzie jesteśmy zalewani obrazami, które uniemożliwiają nam zatrzymanie się, oddychanie i przyswajanie. Ze swoimi okaleczonymi postaciami, zestawieniem różnorodnych elementów i sytuacji zmusza nas do pamiętania, że jesteśmy przede wszystkim pamięcią i refleksją.

Wystawę można będzie oglądać do 19 lutego 2025.

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje na temat wydarzeń organizowanych przez Teatr Ateneum przeczytaj politykę prywatności i podaj swój adres e-mail:

FBAteneum
Znajdź nas na Facebooku
Festiwal
Festiwal na Facebooku
Galeria
Galeria na Facebooku
YTAteneumKatowice
Znajdź nas na YouTube
teatr_ateneum_katowice
Instagram