Kontakt

KAMIL KOCUREK: Topografia wojny

W piątkowy wieczór, 19 lutego o godz. 18.00 w Galerii Ateneum przy ul. 3 Maja 25 odbędzie się wernisaż wystawy grafik Kamila Kocurka, zatytułowanej „Topografia wojny”.
Kamil Kocurek (ur. w 1990 r. w Tychach) jest absolwentem katowickiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyplom z grafiki warsztatowej – wyróżniony i nagrodzony medalem – uzyskał w 2015 r. w pracowni prof. Jana Szmatlocha. Pracuje jako asystent w Pracowni Rysunku i Malarstwa ASP w Gdańsku.
Stypendysta Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2013), laureat wielu nagród i wyróżnień, wśród nich nagrody głównej wystawy „Najlepsze dyplomy Akademii Sztuk Pięknych 2015” w Gdańsku, Grand Prix katowickiego Triennale Grafiki Polskiej (2015), nagród głównych w I Ex Libris International Granada Contest (Hiszpania, 2014) i Hong Kong Graphic Art Fiesta (Hongkong, 2014), Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2013).
Uczestniczył w ponad 50 wystawach w kraju i za granicą, m.in. w Commedia: New Prints 2015/Autumn (Nowy Jork), 4th Bangkok Triennale International Print and Drawing Exhibition (Tajlandia), XXV Międzynarodowym Biennale Ekslibrisu Współczesnego (Malbork), IX Biennale Grafiki Studenckiej (Poznań), 18th International Print Biennial (Warna), XVI International Biennial Print Exhibit: 2014 ROC (Tajwan), w wystawie „Anatomia 2” w Muzeum Marka Chagalla (Witebsk), XV Międzynarodowym Triennale „Małe Formy Grafiki” (Łódź), Mini Print Finland 2014 – International Graphic Art Triennal (Lahti), w międzynarodowej wystawie rysunku figuratywnego „Figurama” (Praga). Ma też za sobą wystawy indywidualne: „Punkt zapalny” w katowickiej Galerii Dwie Lewe Ręce oraz „Topografia wojny” w Spectra Art Space, Fundacja Rodziny Staraków w Warszawie.
O genezie swoich grafik Kamil Kocurek pisze: „Wizja „Topografii wojny” ma na celu wyrazić problem utożsamiania wojny z grą i zabawą a poprzez to złudnej izolacji człowieka od naznaczonej zagrożeniem rzeczywistości. Wyeksponowane tematy są niezwykle ważne w obliczu narastania licznych punktów zapalnych, które kreują wizję świata ponowoczesnego. Forma (…) nawiązuje do zjawiska określającego nierzeczywistość wojenną, metaforyczne pole walki, zasymulowaną przestrzeń osadzoną w czasach nam współczesnych”.
W tekście dr. hab. Grzegorza Hańderka czytamy: „Rzeczywistość ekranu, sieci, cyfrowości i czasoprzestrzeni bez wymiaru jest polem walki i polem gry jednocześnie: gry, w której jedyną możliwością, żeby powrócić do siebie – aby odzyskać własną tożsamość i punkty odniesienia – trzeba posłużyć się przemocą. Taki właśnie świat wyłania się z prac Kamila Kocurka – zawieszony pomiędzy rekonstrukcją realnego a symulacją. Po orwellowsku uporządkowany i zdehumanizowany – gotowy by wprawić go w działanie jednym kliknięciem. Świat będący przestrzenią symulacji wojny – multiplikowalny w dowolnych ilościach, a więc potencjalny w sposób właściwie nieograniczony.
Kamil stawia pytania o to, w jaki sposób rzeczywistość miesza się z fikcją i kto ma kontrolę nad jej obrazami. Wskazuje w ten sposób fenomen tak zwanej „prawdy mediów”, wraz z jego nieodłączną symulacyjną naturą przekazów. To co jest widoczne, to przesunięcie akcentu – z samej narracji na media narracji, sposoby mówienia i pokazywania, a przez to jej demitologizowania. (…)
(…) Jego prace są gęste i szczegółowo przemyślane w konstrukcji. Baraki, bombowce, czołgi, zwarte kolumny piechoty, niczym klastry, rozprzestrzeniają się tworząc mapę uporządkowaną według wojennej logiki i strategii. Graficzny obraz tworzy rytmicznie posegmentowaną tektonikę sceny walki historycznej lub symulacji tej jeszcze nie dokonanej.
(…) Współczesne działania wojenne – dziś często zdalnie sterowane – są w pracach Kamila Kocurka metaforą – idąc za słynnym pojęciem Hanny Arendt – banalności zła, które dziś skłonni jesteśmy umieszczać poza naszym cywilizowanym światem jako rodzaj brutalnego okrucieństwa dokonywanego przez Innego/Obcego, skłaniającego nas do wykonywania rytuałów oczyszczających, które mają pokazać, że jesteśmy zupełnie niewinni i przepełnieni najlepszymi intencjami. Bycie widzem wojen w postaci obrazów i dźwięków w salonie jest – jak pisała Susan Sontag – jednym z najbardziej charakterystycznych przeżyć współczesności. Obrazy tych obrazów autorstwa Kamila boleśnie nam to uświadamiają”. (Recenzja pracy magisterskiej Kamila Kocurka, 14 lipca 2015)

 

Trailer

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje na temat wydarzeń organizowanych przez Teatr Ateneum przeczytaj politykę prywatności i podaj swój adres e-mail:

 
FBAteneum
Znajdź nas na Facebooku
Festiwal
Festiwal na Facebooku
Galeria
Galeria na Facebooku
YTAteneumKatowice
Znajdź nas na YouTube
teatr_ateneum_katowice
Instagram
Skip to content