Skip to content
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Kontakt

Marta Popławska

Ostatniego grudnia rozstajemy się z MARTĄ POPŁAWSKĄ, która po 16 latach w Ateneum postanowiła dołączyć do zespołu aktorskiego Teatru Lalek Banialuka w Bielsku-Białej.

Dziękujemy Marcie za wszystkie wspaniałe role wykreowane na naszej scenie, m.in. w Jamie Franza Kafki, Balladach i romansach Adama Mickiewicza, za postać tytułową w Joannie d’Arc (wszystkie trzy spektakle w reż. Karela Brožka), Laurę i Wielkiego Księcia w Kordianie Juliusza Słowackiego (reż. Jakub Roszkowski), Barbórkę w Łysku z pokładu Idy Gustawa Morcinka (reż. Konrad Dworakowski), Królewnę w Krawcu Niteczce Zbigniewa Głowackiego (reż. autora), Karusię w Piaskowym Wilku Åsy Lind (reż. Zuzanna Mukoid), kreacje w autorskich przedstawieniach Marcina Jarnuszkiewicza Daleka podróż Andersena i Serce wg Edmondo de Amicisa, w Szczurołapie Bogumiły Rzymskiej (reż. Janusz Ryl-Krystianowski), Lamencie w Galerii Krzysztofa Bizia (reż. Irena Józefiak) i wiele, wiele innych.

O rolach Marty w Kordianie pisano m. in.:

(…) rozmowa Cara z Konstantym, granymi tu przez kobiety, Katarzynę Prudło i Martę Popławską, zyskuje nieprawdopodobną moc. Kostiumy ośmielają do walki wręcz, aktorki włażą na siebie nawzajem, pozostając w ciągłym zwarciu. Świetnie mówią ten tekst, który nagle odsłania ukryty potencjał. Jedna z lepszych scen w polskiej dramaturgii wybrzmiewa z wielką siłą, zdolna porwać widownię. (Kalina Zalewska, Kordian, www.teatrologia.info, 11 września 2019)

Marta Popławska dynamiczna, ekspansywna, spontaniczna i impulsywna jako Laura, jako Wielki Książę jest skupionym, oszczędnym w gestach, niekiedy tylko pozwalającym sobie na wybuch, wytrawnym graczem politycznym. Porusza się i mówi odmiennie, nie tylko dlatego, że narzucają jej tę przemianę kostiumy – kolejno biedronki i pająka. Na niej oraz Katarzynie Prudło w roli Cara spoczywa ciężar finałowej sceny, w której spór o Polskę wiodą dwa pająki. Pomiędzy nimi miota się Kordian, przeganiany tam i z powrotem jednym uderzeniem dłoni. Scena tego agonu zapada w pamięć. (Magdalena Legendź, Muszki w flaszeczce, „Teatr Lalek” nr 1/2019)

Na temat Joanny d’Arc warto przytoczyć fragmenty recenzji Henryki Wach-Malickiej:

Dorośli miłośnicy sztuki lalkarskiej marzą, by teatry animacji przygotowywały spektakle także dla nich. I to marzenie często się spełnia. Nie zawsze niesie jednak kreacje tej miary, co tytułowa Joanna d’Arc w przedstawieniu katowickiego „Ateneum”. Marta Popławska nie miała łatwego zadania. Karel Brožek zbudował inscenizację z fragmentów różnych tekstów, powstałych w różnym czasie, i różnie pokazujących postać Dziewicy Orleańskiej. Z tej wyrywkowej materii dramaturgicznej miał powstać portret kobiety, która weszła do historii świata, ale o której wciąż wiemy niewiele. Młoda aktorka poradziła sobie z wyzwaniem doskonale. W odrealnionej scenicznej rzeczywistości, złożonej z ludzi i lalek, pojawia się zwykła dziewczyna, której krótkie życie naznaczy tragedia. Joanna ma w sobie tyle samo determinacji, co naiwnej wiary w słuszność posłannictwa. Jest w takiej samej mierze odważna w boju, co kompletnie nieprzygotowana na atak dworskich koterii. Emanuje wreszcie wewnętrzną delikatnością i kruchością, odkrywając tym samym przed wrogami najbardziej czułe miejsca duszy. (Dziennik Zachodni, 22.03.2011)

(…) odtwórczyni roli Joanny, (…) konsekwentnie buduje bohaterkę z wielu szczegółów – uśmiechu, spojrzeń, gestów. Trudność jej aktorskiego zadania bierze się i stąd, że Karel Brožek wykorzystał w scenariuszu widowiska teksty różnych autorów (…). Marta Popławska radzi sobie znakomicie, zarówno wtedy, gdy mówi złożonym wierszem, jak i wtedy, gdy rzuca wrogom krótkie, ostre riposty. (…) (Dziennik Zachodni, 10.10.2010)

Dodajmy, że właśnie za Joannę d’Arc aktorka uhonorowana została ZŁOTĄ MASKĄ – Nagrodą Artystyczną Marszałka Województwa Śląskiego (za rolę w teatrach lalkowych). Jest też laureatką Brązowego Medalu „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Na scenie Banialuki życzymy Marcie interesujących, ważnych ról, prawdziwych wyzwań artystycznych i spełnienia twórczych ambicji.

foto: Tomasz Zakrzewski, Przemek Wiśniewski, rech

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje na temat wydarzeń organizowanych przez Teatr Ateneum przeczytaj politykę prywatności i podaj swój adres e-mail:

FBAteneum
Znajdź nas na Facebooku
Festiwal
Festiwal na Facebooku
Galeria
Galeria na Facebooku
YTAteneumKatowice
Znajdź nas na YouTube
teatr_ateneum_katowice
Instagram