Skip to content
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Kontakt

PROGRAM KONFERENCJI ONLINE

Wspólnie z Regionalnym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli WOM w Katowicach zapraszamy nauczycieli, pedagogów, instruktorów, animatorów kultury oraz pozostałe osoby zainteresowane działaniami z zakresu edukacji teatralnej na konferencję online, która odbędzie się w dniach 11-13. grudnia 2020 za pomocą programu ZOOM. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona. Zapisy odbywają się wyłącznie za pomocą formularza: https://docs.google.com/forms/d/1fWM-I2lx8zL-q3vOVO8pG6RvOWAikYg4pLgzBPSwY44/edit?gxids=7628

PROGRAM  KONFERENCJI TEATR W SZKOLE, SZKOŁA W TEATRZE

11.12.2020, godz. 16:00-18:00
TEATR GRAWITACJI I EKSPANSJI – WARSZTATY TEATRU OŻYWIONEJ FORMY
Współczesny teatr lalek operuje różnorodnymi środkami wyrazu – łączy animację przedmiotu i figur, maski, sztukę mimu, multimediów czy cieni z bogatą paletą działań aktorskich i muzycznych. Celem spotkania jest syntetyczne omówienie wybranych form dyscypliny zwanej teatrem ożywionej formy oraz zaprezentowanie możliwości ich wykorzystania w warunkach pracy scenicznej z grupami zarówno pasjonatów, jak i profesjonalistów. Warsztaty zrealizowane zostaną w sposób aktywny, twórczo angażując uczestników. Zajęcia będą odwoływały się do najnowszej produkcji Śląskiego Teatru Lalki i Aktora Ateneum – spektaklu pt. Wielkie Gorące Szybkie Puff, który od 6 grudnia będzie dostępny online na stronie YouTube Teatru.
Prowadzenie: Paweł Chomczyk

11.12.2020, godz. 18:30-20:00
WARSZTAT NA ŻYCZENIE, czyli konsultacje dla nauczycieli, instruktorów i animatorów kultury.
Przed spotkaniem uczestnicy określają obszar zainteresowań, a prowadząca dostosowuje tematykę warsztatów do ich potrzeb. Tematem poruszonym podczas konsultacji mogą być konkretne problemy zaistniałe w grupie teatralnej lub szkolnej albo ćwiczenia czy zadania, które można bezpośrednio wykorzystać na zajęciach lub przygotowując projekt z zakresu edukacja teatralnej.
Podczas spotkania można:
– skonsultować pomysły na realizacje działań edukacyjnych online oraz po zakończeniu pandemii;
– poznać techniki pracy i inspiracje, które można wykorzystać podczas zajęć lekcyjnych lub prowadząc grupę teatralną;
– dowiedzieć się, w jaki sposób posłużyć się narzędziami teatralnymi do integracji grupy;
– omówić pomysły na działania teatralne realizowane w klasie lub grupie teatralnej;
– porozmawiać o innych problemach związanych z podejmowaniem form edukacji teatralnej.
UWAGA: W formularzu zgłoszeniowym prosimy opisać krótko (max. w 2-3 zdaniach), jaki temat chcieliby Państwo poruszyć podczas konsultacji.
Konsultacje będą prowadzone w kameralnym gronie, a ich ideą jest dzielenie się przemyśleniami, pomysłami i wzajemna inspiracja.
Prowadzenie: Anna Nowak


12.12.2020, godz. 9:30-11:30
LABORATORIUM DŹWIĘKU – MUZYKA W TEATRZE AMATORSKIM
Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzą się, jak dobierać i w łatwy sposób budować oprawę dźwiękową małych form teatralnych, realizowanych wspólnie z dziećmi i młodzieżą. Istotą spotkania jest uświadomienie pedagogom, że uczestnicy zajęć mogą stać się współtwórcami opracowania muzycznego i nie muszą posiadać niezwykłych uzdolnień artystycznych. Na warsztatach chcemy zaprezentować podstawy komponowania prostych podkładów instrumentalnych, rytmicznych (zarówno akustycznie, jak i – w ograniczonym zakresie – w programach muzycznych), posługiwania się techniką kolażu dźwiękowego oraz tworzenia instrumentu. Przedstawione zabawy muzyczne i głosowo-ruchowe mogą stać się nie tylko podstawą prostej oprawy dźwiękowej, ale również formą wspomagania warsztatu aktorskiego i rozwijania kreatywności uczestników.
Prowadzenie: Iga Eckert  

12.12.2020, godz. 12:00-14:00
PO CO TEATR W SZKOLE?
Warsztaty te są próbą podjęcia wyzwania jakie autorka stawia przed szeroko rozumianą edukacją w kontekście kultury informacji. Czy istnieje jeszcze przestrzeń w szkole, która może konkurować z wirtualnym światem? Jak pobudzać na zajęciach aktywność twórczą i mieć poczucie sensowności edukacyjnych i animacyjnych działań? Postawione pytania są jedynie pretekstem do przybliżenia metody teatru rozmawiającego – spotkania z wrażliwością i wyobraźnią młodego człowieka.
Prowadzenie: Agnieszka Kołodyńska-Iglesias

12.12.2020, godz. 14:30 – 15:30 – PREZENTACJE PROJEKTÓW – CZĘŚĆ I 

Lingwistyczna papuga. O dykcji i nie tylko,  Monika Szydłowiecka, Młodzieżowy Dom Kultury nr 1 im. Artystów Rodu Kossaków w Tychach.

Teatr. Szkoła,  Aleksandra Drzazga, Program realizowany we współpracy z Bytomskim Centrum Kultury, Szkołą Podstawową Mistrzostwa Sportowego im. ks. J. Szafranka w Bytomiu i Szkołą Podstawową nr 26 w Bytomiu.

–  Tu Teatr Bytom Rozbark, Jagoda Stuła i Marcin MusialikFundacja Inqubator Teatralny.

– Szkoła to dramat – program wychowania przez sztukę,  Mateusz Greń,  Akademia Montessori w Katowicach.

 Prowadzenie teatru amatorskiego z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualnie, Iwona Migas, Zespół Niepublicznych Placówek Oświatowych prowadzony przez Zgromadzenie Sióstr św. Józefa  w Częstochowie.

12.12.2020, godz. 15:45-17:00 – PREZENTACJE PROJEKTÓW – CZĘŚĆ II oraz PANEL DYSUSYJNY 

Amatorski Teatr Pierro i jego działania związane z upowszechnianiem tradycji regionalnych, Anna Morajko-Fornal, II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Gustawa Morcinka w Rudzie Śląskiej.

Metoda etnoteatru w pracy z młodzieżą, Maciej Dziaczko, III Liceum Ogólnokształcące im. S. Batorego w Chorzowie oraz Akademia Teatru Naumionego w Ornontowicach.

–  Scena wciąga, scena zmienia: jest się tym, którego nie ma. Doświadczenia w pracy teatralnej z młodzieżą, Beata Gendek-Barhoumi, VII Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Częstochowie.

Bezpośrednio po ostatniej prezentacji rozpocznie się PANEL DYSKUSYJNY poruszający temat współpracy teatru ze szkołą i odwołujący się do zaprezentowanych projektów. Uczestnicy panelu: Agnieszka Kołodyńska-Iglesias, Dorota Pociask-Frącek, Iga Eckert i Paweł Chomczyk.
Moderator spotkania: Anna Nowak

13.12.2020, godz. 9:30-11:30
TECHNIKI TEATRALNE W PRACY Z OSOBAMI NIEPEŁNOSPRAWNYMI
Warsztaty z projektowania zajęć artystyczno-ekspresyjnych dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami, na przykładzie zrealizowanych projektów artystycznych Tańczę… więc jestem! oraz edu.DANCE. Podczas spotkania uczestnicy poznają wybrane ćwiczenia oraz przykłady dobrych praktyk z zakresu wykorzystania arteterapii w pracy teatralnej z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną.
Prowadzenie: Dorota Pociask-Frącek

 

BIOGRAMY PROWADZĄCYCH 

IGA ECKERT: absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach, Wydziału Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu w specjalności rytmika oraz prowadzenie zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych. Na co dzień związana z Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych im. Wojciecha Kilara oraz Akademią Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Prowadzi chóry (m.in. w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I st. im. S. Moniuszki w Katowicach). Komponuje muzykę do spektakli, krótkometrażowych filmów animowanych, etiud studenckich czy słuchowisk radiowych.

AGNIESZKA KOŁODYŃSKA-IGLESIAS: z wykształcenia psychopedagog i menadżer kultury. Prezes Forum Kultury Mazowsze oraz Fundacji Radom Arte. Zastępczyni Dyrektora w Teatrze Powszechnym im. J. Kochanowskiego w Radomiu. Jej bogate, holistyczne doświadczenia zawodowe z trzech obszarów: sztuki, kultury i oświaty jest wysoko cenione w środowisku kulturotwórczym. Specjalizuje się w metodyce działań twórczych w kontekście czarnego teatru (w ultrafiolecie). Realizatorka wielu autorskich projektów teatralnych i edukacyjno-artystycznych. Współpracuje z różnymi ośrodkami twórczości alternatywnej w Polsce, m.in. z Teatrem Porywacze Ciał (Poznań), Teatrem Ósmego Dnia (Poznań), Teatrem A PART (Katowice), Białym Teatrem (Olsztyn), Studiem Ruchome Dźwięki (Olsztyn).

ANNA NOWAK: instruktor teatralny, animator kultury, arteterapeutka. Od ponad 15 lat prowadzi zajęcia teatralne i działania animacyjne. Przez ponad 8 lat prowadziła stałe grupy teatralne oraz przygotowywała laureatów konkursów recytatorskich. Inicjatorka i koordynatorka ponad 35 projektów edukacyjno-społecznych adresowanych do dzieci, młodzieży i dorosłych (m.in. Lato w teatrze, Superbohaterowie, Twarze i Maski). Stypendystka MKiDN w dziedzinie edukacji i animacji kultury. Zaangażowana w pracę na rzecz grup zagrożonych marginalizacją (m.in. osadzeni, niepełnosprawni, uchodźcy). Specjalista ds. edukacji w Śląskim Teatrze Lalki i Aktora Ateneum. Absolwentka m.in. filologii polskiej o specjalności teatrologicznej i nauczycielskiej (UMK Toruń), Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży (AST Wrocław), Podyplomowych studiów emisji głosu (UMCS Lublin), kursu Arteterapia – kultura przeciwko wykluczeniu (Centrum Łowicka). Uczestniczka podyplomowego kursu Arteterapia realizowanego przez Polski Instytut Ericksonowski w Łodzi.

DOROTA POCIASK-FRĄCEK: z wykształcenia socjolog, menadżer kultury, specjalista z zakresu zarządzania i kształtowania polityki kulturalnej, producent wydarzeń artystycznych oraz kampanii społecznych. Od 1996 roku związana z sektorem kultury, gdzie piastowała funkcje kadry zarządzającej, najpierw w Instytucji Kultury Estrada Śląska, Centrum Kultury Katowice im. Krystyny Bochenek, Katowice Miasto Ogrodów oraz w Teatrze Małym w Tychach. Wieloletni Dyrektor Organizacyjny Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej INTERPRETACJE, a w latach 2017-2019 ogólnopolskiego TopOFFFestivalu. Producent spektakli teatralnych oraz widowisk słowno-muzycznych.  Autorka projektów z zakresu sztuk wizualnych: Miasto-przestrzeń dla sztuki, Pracownia, Techniki znane i nieznane oraz projektów integracyjnych Tańczę… wiec jestem! i edu.DANCE. Stypendystka MKiDN w roku 2016.

PAWEŁ CHOMCZYK:  aktor, pedagog, reżyser, producent spektakli. Absolwent Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku oraz Uniwersytetu w Białymstoku, Wydziału Pedagogiki i Psychologii. Adiunkt na Wydziale Instrumentalno – Pedagogicznym, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Filii w Białymstoku. Współtwórca niezależnych teatrów Kompania Doomsday i Grupa Coincidentia oraz sceny teatralnej Solniki 44. Przedstawienia zrealizowane z udziałem Pawła Chomczyka i przez niego współprodukowane były prezentowane na festiwalach teatralnych i scenach impresaryjnych w krajach Europy, Ameryki Północnej i Azji. Laureat wielu indywidualnych nagród aktorskich (m.in. Grand Prix Festiwalu Paderewskiego w Buffalo w USA) oraz nagród przyznanych spektaklom, które współtworzył jako producent i aktor (m.in. The Bank of Scotland Herald Angel i Total Theatre Award na Fringe Festival w Edynburgu). Współpracował jako aktor i reżyser m.in. z Białostockim Teatrem Lalek, Teatrem Rampa w Warszawie, Teatrem Pinokio w Łodzi, Teatrem Polskiego Radia, Teatrem Kubuś w Kielcach, Śląskim Teatrem Lalki i Aktora Ateneum w Katowicach.

 

DODATKOWE INFORMACJE:
Anna Nowak: edukacja@ateneumteatr.pl, tel. 505 360 244
Aleksandra Gorzelik: agorzelik.womkat@gmail.com, tel. 667 889 118

ZAPISY ZA POMOCĄ FORMULARZA: https://docs.google.com/forms/d/1fWM-I2lx8zL-q3vOVO8pG6RvOWAikYg4pLgzBPSwY44/edit?gxids=7628

LICZBA MIEJSC OGRANICZONA. ZAPISY PRZYJMUJEMY DO DNIA 8.12.2020 

Konferencja stanowi element zadania EduAkcja-kontynuacja. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych. 

 

 

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje na temat wydarzeń organizowanych przez Teatr Ateneum przeczytaj politykę prywatności i podaj swój adres e-mail:

FBAteneum
Znajdź nas na Facebooku
Festiwal
Festiwal na Facebooku
Galeria
Galeria na Facebooku
YTAteneumKatowice
Znajdź nas na YouTube
teatr_ateneum_katowice
Instagram