Skip to content
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Kontakt

Przed nami ostatni dzień festiwalu

Festiwalowy piątek był gęsty od wydarzeń. „Odda i Lunę” Wrocławskiego Teatru Lalek, oglądaliśmy na gościnnej scenie Pałacu Młodzieży, na której usadowiono również widownię, aby zachować kameralny charakter tej baśniowej historii. Norweżka Lisa Aisato jest autorką dwu oddzielnych opowiadań – o Oddzie, którego głowa jest jajkiem i ciemnoskórej Lunie. Autor adaptacji i reżyser, Przemysław Jaszczak połączył obie książki w sceniczną opowieść o samotności, poszukiwaniu akceptacji i przyjaźni. Ciekawość wzbudziła klasyczna technika lalkowa, rzadko stosowana, ale wracająca ostatnio do łask – tintamareska, która łącząc twarz i dłonie aktora z lalkowym tułowiem, daje poprzez dysproporcje nieco groteskowy, ale też wzruszający efekt.

„Prosta historia” Lale.teatru z Wrocławia, zagrana przez dwóch aktorów w płaskiej dekoracji, płaskimi lalkami we wdzięcznej konwencji à la planchette, wcale taka prosta nie jest. Widzimy kolorowy dom, ogród i szczęśliwą rodzinę z radosnym dzieckiem. Ten  sielski obrazek zakłócony szarością i chmurą zaczyna jednak niepokoić, atmosfera robi się coraz bardziej mroczna, w końcu szczęście rozpada się na kawałki. Pogodny świat powraca, choć w nieco zmodyfikowanej formie. Pozbawiony słów spektakl, precyzyjny, wyważony, operujący oszczędnymi środkami wyrazu oswaja dziecko z trudnym problemem i emocjami.

Na „Straszkę pospolitą” trzeba było wybrać się do Dąbrówki Małej, bo przedstawienie Grupy Coincidentia zaplanowano w Teatrze Gry i Ludzie. Jedna z dziecięcych grup mocno się spóźniła, ale nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło, bo oczekiwanie w uroczym maleńkim foyer z palącym się kominkiem podarowało festiwalowym gościom chwilę relaksu i czas na kuluarowe rozmowy. A sama „Straszka…” jest tak szalonym (w pozytywnym tego słowa znaczeniu) przedstawieniem, że trzeba je po prostu zobaczyć przy najbliższej okazji i poddać się zwariowanym, nieco improwizowanym dywagacjom Dagmary Sowy i Pawła Chomczyka na temat naszych, często absurdalnych, strachów i lęków. I specyficznemu poczuciu humoru całej białostockiej Grupy.

Wieczór zakończył się w Galerii Ateneum wernisażem fotografii Tomasza Dańca „Southwest” w ramach X Triennale Grafiki Polskiej.

Przed nami ostatni dzień 13. edycji KATOWICE – DZIECIOM; trzy spektakle konkursowe – „Kajtuś Czarodziej” Teatru Lalek w Wałbrzychu, „Przygody Batu-tá” węgierskiego Mesebolt Bábszínház z Szombathely i „Zagubiony chłopiec” Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. A. Smolki.  Festiwal zamknie adresowana do dorosłych „Pobudka” w wykonaniu Natalii Sakowicz. Po niej już tylko rozdanie nagród.

foto: Tomasz Zakrzewski

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje na temat wydarzeń organizowanych przez Teatr Ateneum przeczytaj politykę prywatności i podaj swój adres e-mail:

FBAteneum
Znajdź nas na Facebooku
Festiwal
Festiwal na Facebooku
Galeria
Galeria na Facebooku
YTAteneumKatowice
Znajdź nas na YouTube
teatr_ateneum_katowice
Instagram