Skip to content
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Kontakt

EduAkcja-kontynuacja (Edukacja kulturalna 2020)

W ramach projektu EduAkcja – kontynuacja zrealizowaliśmy warsztaty oraz przygotowaliśmy broszury edukacyjne dla nauczycieli. Działania były wywiedzione z repertuaru Teatru Ateneum i miały zainspirować pedagogów do podejmowania zajęć twórczych towarzyszących wizycie w teatrze. Wyszliśmy z założenia, że aby w pełni rozbudzić w dzieciach i młodzieży zainteresowanie kulturą, nie wystarczy bierny odbiór spektaklu, ale trzeba inicjować dodatkowe formy aktywności. Spektakl teatralny może stać się impulsem do podejmowania ważnych rozmów, a także kreatywnych działań, które pozwalają dzieciom i młodzieży na aktywny udział i dają szansę zaprezentowania własnego zdania.

Przez pół roku zrealizowaliśmy cykliczne warsztaty oraz opracowaliśmy publikacje nawiązujące do tematyki następujących spektakli: Babcia na jabłoniŁysek z pokładu IdyKrólowa Śniegu oraz Piotruś Pan. Poruszaliśmy w nich ważne dla młodego widza problemy tj. przezwyciężanie izolacji, nawiązywanie dialogu z osobami starszymi, realizacja celów i marzeń. Uczestnicy warsztatów wzięli również udział w konsultacjach, które miały pomóc w wykorzystaniu w praktyce metod poznanych podczas projektu. Projekt zwieńczyła konferencja pn. Teatr w szkole, szkoła w teatrze, w ramach której odbyły się prezentacje doświadczeń edukatorów i nauczycieli, panel dyskusyjny a także warsztaty metodyczne dotyczące następujących zagadnień: teatr ożywionej formy, techniki pobudzania kreatywności dzieci i młodzieży, muzyka w teatrze amatorskim oraz praca z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Kluczowym elementem wydarzenia były prezentacje projektów nauczycieli i animatorów kultury z woj. śląskiego. Do współtworzenia programu konferencji zgłosiło się aż dziewiętnastu przedstawicieli placówek z całego województwa. Jury w składzie: Elżbieta Brol (konsultant w RODN „WOM” w Katowicach, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i j. angielskiego),  Mirella Zajega (konsultant w RODN „WOM” w Katowicach,  doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie filozofia, nauczyciel języka polskiego),  Aleksandra Gorzelik (nauczyciel konsultant w RODN „WOM” zakresie historii sztuki i wiedzy o kulturze regionalnej) oraz Anna Nowak (specjalista ds. edukacji w ŚTLiA Ateneum, animator kultury, instruktor teatralny) do prezentacji podczas wydarzenia zaprosiło autorów następujących projektów: Lingwistyczna papuga. O dykcji i nie tylko (Młodzieżowy Dom Kultury nr 1 im. Artystów Rodu Kossaków w Tychach), Teatr. Szkoła (program realizowany we współpracy z Bytomskim Centrum Kultury, Szkołą Podstawową Mistrzostwa Sportowego im. ks. J. Szafranka w Bytomiu i Szkołą Podstawową nr 26 w Bytomiu), Tu Teatr Bytom Rozbark (Fundacja Inqubator Teatralny), Szkoła to dramat (Akademia Montessori w Katowicach), Prowadzenie teatru amatorskiego z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną (Zespół Niepublicznych Placówek Oświatowych prowadzony przez Zgromadzenie Sióstr św. Józefa  w Częstochowie), Amatorski Teatr Pierro i jego działania związane z upowszechnianiem tradycji regionalnych (II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Gustawa Morcinka w Rudzie Śląskiej), Metoda etnoteatru w pracy z młodzieżą (III Liceum Ogólnokształcące im. S. Batorego w Chorzowie oraz Akademia Teatru Naumionego w Ornontowicach), Scena wciąga, scena zmienia: jest się tym, którego nie ma. Doświadczenia w pracy teatralnej z młodzieżą (VII Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Częstochowie). Dodatkowo Iwona Migas oraz Mateusz Greń zostali zaproszeni do opisania swoich doświadczeń związanych z edukacją teatralną w kwartalniku Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach.

Projekt EduAkcja-kontynuacja został poddany ewaluacji, którą przeprowadził Maciej Zygmunt – badacz społeczny, ewaluator i konsultant samorządowych polityk publicznych, organizator ogólnopolskich i regionalnych programów badawczych i rozwojowych. Autor diagnoz lokalnego potencjału kulturotwórczego w ogólnopolskim Programie Dom Kultury+ Inicjatywy Lokalne, koordynator programu Bardzo Młoda Kultura 2016-2018 w województwie śląskim. Ekspert w projektach m.in.: Narodowego Centrum Kultury, Małopolskiego Instytutu Kultury, Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.

Zachęcamy do zapoznania się z raportem ewaluacyjnym oraz z bogatą dokumentacją projektu:

POBIERZ: EduAkcja RAPORT EWALUACYJNY

PREZENTACJE DOBRYCH PRAKTYK  

 

PODSUMOWANIE 

Zachęcamy do zapoznania się z publikacjami, które nauczyciele mogą wykorzystać projektując własne działania edukacyjne towarzyszące wizycie w teatrze.

ZESZYTY INSPIRACJI

Marzy mi się (zeszyt inspiracji do spektaklu pt. Babcia na jabłoni)
Autorka opracowania: Agnieszka Zakrzewska
Opracowanie graficzne: Katarzyna Skoczylas
Zobacz publikację: ZESZYT INSPIRACJI Babcia na jabłoni

Poszukiwanie własnej drogi (zeszyt inspiracji do spektaklu pt. Królowa Śniegu)
Autorka opracowania: Dominika Górecka
Opracowanie graficzne: Katarzyna Skoczylas
Zobacz publikację: ZESZYT INSPIRACJI Królowa Śniegu

Łysek z pokładu Idy czyli o odczuwaniu (zeszyt inspiracji do spektaklu Łysek z pokładu Idy)
Autorka opracowania: Aleksandra Rajska
Opracowanie graficzne: Katarzyna Skoczylas
Zobacz publikację: ZESZYT INSPIRACJI Łysek z pokładu Idy

Piraci. Ruszajmy! (zeszyt inspiracji do spektaklu pt. Piotruś Pan)
Autorka opracowania: Aleksandra Drzazga
Opracowanie graficzne: Katarzyna Skoczylas
Zobacz publikację: ZESZYT INSPIRACJI Piotruś Pan

Pomysłodawczyni i koordynatorka projektu: Anna Nowak, edukacja(małpa)ateneumteatr.pl, tel. 32 602 92 72

PUBLIKACJE PUBLIKUJEMY  NA ZASADZIE WOLNEJ LICENCJI CREATIVE COMMONS: UZNANIE AUTORSTWA – UŻYCIE NIEKOMERCYJNE – NA TYCH SAMYCH WARUNKACH 3.0 POLSKA (CC BY NC SA), http:/creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl.

 

Projekt został realizowany w partnerstwie z Regionalnym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

 

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje na temat wydarzeń organizowanych przez Teatr Ateneum przeczytaj politykę prywatności i podaj swój adres e-mail:

FBAteneum
Znajdź nas na Facebooku
Festiwal
Festiwal na Facebooku
Galeria
Galeria na Facebooku
YTAteneumKatowice
Znajdź nas na YouTube
teatr_ateneum_katowice
Instagram